Comerţul a încheiat cel mai bun an de după criză şi a trecut de 100 mld. euro. Cum au crescut în 2016 sectoarele în care lucrează 800.000 de oameni

Autor: Dana Ciriperu 17.02.2017

Comerţul (cu ridicata, cu amănuntul şi cel auto) a ajuns în 2016 la afaceri de cel puţin 100 de miliarde de euro, potrivit calculelor ZF.  În 2015, comerţul genera afaceri totale de 436 mld. lei (98 mld. euro), bazându-se pe 800.000 de oameni, respectiv 20% din numărul total de angajaţi din companiile locale, iar anul trecut cifra de afaceri din comerţ s-a majorat cu rate cuprinse între 7,7% şi 18%, după cum arată rapoartele INS.



Cifra de afaceri în comerţul cu amă­nun­tul, cel mai important indicator pentru con­sum, a revenit pe creştere încă din 2012, însă avansurile au fost mai timide iniţial, pentru ca în 2014 să fie vizibil un avans semnifi­cativ al consumului intern. În 2015 creşterea a accelerat după ce reducerea TVA la alimente la 1 iunie de la 24% la 9% a readus apetitul românilor pentru cum­părături. Anul trecut avansul a atins un nou maxim, de 13,5%. În prima jumă­tate a anului, reducerea TVA la alimente din 2015 şi-a făcut încă simţit efectul. Apoi, de la 1 ianuarie a avut loc o nouă reducere a TVA, însă la bunuri nealimentare, de la 24% la 20%. La rândul ei, aceasta împreună cu majorările sala­riale a susţinut o creştere importantă a con­su­mului. Astfel, vânzările de ali­men­te, băuturi şi tu­tun au avansat anul trecut cu 13,7%, în timp ce românii au cheltuit cu 15,2% mai mult pe bunuri nealimentare. Vânzările de car­bu­ranţi au avansat la rândul lor cu peste 10%.

Avansul se vede în toate cele trei sectoare din comerţ, de la cel cu ridicata – cel mai mare ca valoare – până la cel auto – segment care în 2016 a cunoscut cel mai puternic avans, de 18%, potrivit datelor INS. „Cifra de afaceri din comerţul cu ridicata (cu excepţia comerţului cu autove­hicule şi motociclete), serie brută, în anul 2016 comparativ cu anul 2015, în termeni nomi­nali, a înregistrat o creştere cu 7,7%, da­torită creşterii comerţului cu ridicata al altor maşini, echipamente şi furnituri (+25,5%), comerţului cu ridicata al pro­duselor agricole brute şi al  animalelor vii (+19,0%), comerţului cu ridicata nespe­cializat (+11,0%), co­mer­ţului cu ridicata al produselor alimentare, al băuturilor şi al tutunului (+10,1%), comer­ţului cu ridicata al bunurilor de con­sum, altele decât cele alimentare (+8,7%), şi comerţului cu ridicata al echipamentului informatic şi de telecomunicaţii (+4,2%). Scăderi au înregistrat activităţile de inter­me­diere în comerţul cu ridicata (-4,1%) şi comerţul cu ridicata specializat al altor produse (-0,3%)”, notează INS. Creş­­terile din comerţ au făcut ca anul tre­cut peste 31.500 de companii noi să intre în co­merţ, în creştere cu aproape 7% faţă de 2015, fiind unul dintre puţinele sectoare din eco­­nomie în care numărul de firme noi a crescut.

În România s-au înmatriculat anul trecut 105.000 de companii (SRL, SA, PFA, intreprinderi individuale), în scădere cu 6,35% faţă de 2015. Din 20 de domenii mari de activitate indentificate de Registrul Comerţului, 15 au fost pe scădere şi doar cinci pe plus.

Creşterea consumului s-a văzut astfel şi în creşterea numărului de companii din comerţ, care au reprezentat anul trecut aproape o treime din numărul total de înmatriculări, după cum arată datele de la Registrul Comerţului.