Viaţă urbană. Piaţa Romană din Capitală a pierdut şase chiriaşi în ultimul an din cauza chiriilor neadaptate la preţurile din piaţă. Librăria din lanţul CLB şi Raiffeisen au plecat fără să-şi mute unităţile în altă parte

Autor: Alina-Elena Vasiliu 21.03.2017

♦ Unii retaileri au ales să-şi mute magazinele în centre comerciale, unde traficul este mai mare şi unde există locuri de parcare ♦ Alţi jucători, printre care librăria din lanţul CLB şi Raiffeisen au plecat fără să-şi mute unităţile în altă parte.



Piaţa Romană a rămas din ce în ce mai pustie după ce mai multe magazine au fost închise în ultimele luni. Şase spaţii stau goale în zona cunoscută sub denumirea „La Coloane“ şi în apropiere, iar afişele de pe geamuri anunţă că proprietarii vor fie să le vândă, fie să le închirieze. Interesul se lasă însă aşteptat, vitrinele devenind acum suport pentru graffiti.

În unul dintre spaţii a funcţionat un magazin al retailerului italian de modă Calzedonia, într-o suprafaţă de 217 metri pătraţi la parter, dintre care 95 la parter şi 122 la subsol. Calzedonia plătea 11.000 de euro pe lună acolo, iar după închiderea magazinului, s-a mutat alături, perete în perete cu acest spaţiu. Unitatea rămasă acum goală aparţine, potrivit surselor ZF, companiei imobiliare Romarta, care vrea s-o vândă pentru 1,5 milioane de euro. Romarta este deţinută majoritar de fondul de investiţii Broadhurst, condus în România de Siminel Andrei.

Nu departe de fostul magazin Calze­donia, un alt spaţiu gol caută chiriaşi. Cu 81 de metri pătraţi la parter şi 27 de metri pătraţi la subsol, unitatea a găzduit, până nu demult, o patiserie, iar anterior o bijuterie a funcţionat tot acolo. Potrivit surselor ZF, suma cerută pentru acest spaţiu este de 6.000 de euro pe lună.

Printre chiriaşii care s-au retras din zona Pieţei Romane, se mai numără o unitate a lanţului de librării CLB - Compania de Librării Bucureşti -, un spaţiu în care a funcţionat Fornetti, al grupului ungar cu acelaşi nume, dar şi o unitate bancară Raiffeisen.

În vitrina librăriei, clienţii sunt îndrumaţi printr-un mesaj să meargă la alte unităţi din apropiere. Banca din Piaţa Romană nr. 9 a fost închisă la finalul lui 2015, deoarece clădirea în care era amplasată fusese înscrisă în categoria imo­bilelor cu risc seismic.

În luna martie, trotuarul din faţa galeriei de magazine de la coloane este ocupat de comercianţii care vând măr­ţişoare, ceea ce îm­piedică vizibilitatea maga­zinelor.

În apropiere, vizavi de zona coloanelor, un alt spaţiu gol a fost lăsat de proprietara magazinului de modă Nissa, Denisa Radian. Ea spune că preţul chiriei nu era adaptat la condiţiile din piaţă.

Denisa Radian este de părere că proprietarii de spaţii comerciale atât din Piaţa Romană, cât şi de pe Calea Victoriei menţin chiriile la nivelul de dinainte de criză, motiv care, cel puţin pe ea, a făcut-o să renunţe la ideea de a căuta un nou spaţiu stradal.

De-a lungul timpului, jucători precum Zara şi H & M au căutat spaţii în zonă, însă nu au închiriat nimic din cauza lipsei spaţiilor mai mari. În plus, în Bucureşti, circa 80% din  vânzările de îmbrăcăminte se fac la mall, motiv pentru care pe piaţa locală nu există cu adevărat o arteră comercială după modelul din Occident. „Zona Pieţei Romane a fost tot timpul ocupată, iar aceste plecări masive sunt neobişnuite. Probabil chiriaşii au plecat din cauza chiriilor mari. Zona nu are un target exclusivist, ci mai degrabă se adresează unui public mediu, deşi produsele mai scumpe ar putea susţine un nivel mai ridicat al chiriilor“, spune Doiniţa Ilie, leasing ma­nager retail în cadrul companiei de consultanţă imobiliară JLL. În zona Pieţei Romane mai rămân însă chiriaşi precum lanţul australian Gloria Jean’s, restaurantul Pizza Hut şi magazinul Stefanel, amplasat într-o vilă istorică.

Chiria în zonă variază în funcţie de suprafaţa ocupată şi de amplasare – cu cât spaţiul este mai mic şi mai aproape de zona coloanelor, cu atât chiria este mai mare. În medie, potrivit estimărilor ZF făcute pe baza datelor din piaţă, chiria este de aproxi­mativ 50 de euro pe metru pătrat.