ZF Live. Constantin Ferşeta, Kidibot.ro: Competiţia este cea care îi determină pe copii să citească

Autor: Bianca Dorobanţu 04.04.2017
Kidibot.ro, platformă online şi aplicaţie pentru telefonul mobil, lansată săptămâna trecută de Asociaţia StartEvo, care îi motivează pe copii să citească, este folosită deja în 60 de şcoli.
 
Aplicaţia îi provoacă pe copii să răspundă la întrebări formulate pe baza unor lecturi, bazându-se astfel pe joacă şi pe competiţie. Copiii îşi fac un cont de utilizator şi pentru a răspunde corect la întrebări sunt nevoiţi să parcurgă anumite lecturi pentru a acumula puncte şi a trece la nivelul următor.
 
Copiii care se înregistrează pe Kidibot sunt în competiţie cu alţi colegi de clasă.
 
Ideea fondării aceastei aplicaţii i-a venit lui Constantin Ferşeta, unul dintre fondatorii Asociaţiei StartEvo, organizaţie care creează aplicaţii, platforme online sau alte iniţiative sociale.
 
„În clasa I copilul meu cel mare a citit 15 cărţi, nu m-aş fi aşteptat. M-am interesat şi am aflat de ce. În clasă la ei este un grup unde copiii îşi dau coate şi râd unii de alţii când vine vorba de citit. Copilul meu venea acasă şi zicea să îi mai cumpăr cărţi. Competiţia este cea care îi determină să citească“.
 
Practic, Constantin Ferşeta a pornit proiectul Kidibot de la constatarea că unii copii sunt pasionaţi de lectură atunci când se află în competiţie.
 
„Principalul motiv este concurenţa, întotdeauna creierul va încerca să obţină cel mai scurt drum până la plăcere, întotdeauna un copil va ajunge să se joace sau să se uite la desene animate decât să citească o carte“.
 
În contextul în care odată cu avansul tehnologiei tendinţa este de a petrece cât mai mult timp în mediul online, pentru părinţi poate deveni dificil să îşi motiveze copiii să citească.
 
Spre deosebire alte aplicaţii online, care au ca obiectiv menţinerea atenţiei utilizatorilor cât mai mult timp în mediul virtual, Kidibot îşi propune exact opusul: să îi motiveze pe copii să petreacă cât mai mult timp în lumea reală, citind.
 
„Când copiii îşi fac cont şi spun de unde sunt, clasa, şcoala, judeţul, automat sunt puşi în echipă cu clasa lor, tocmai pentru a se crea presiunea socială pozitivă“.
 
Accesul copiilor la tabletă şi la telefonul mobil are o influenţă negativă asupra comportamentului acestora, prin scăderea atenţiei la şcoală sau prin scăderea IQ-ului, este de părere Constantin Ferşeta.
 
Pe Kidibot sunt disponibile 300 de teste din cărţi din limba română şi 100 de teste în limba engleză.  Pe lângă punctele primite la fiecare răspuns corect, copiii primesc şi alte bonusuri.
 
„Avem şi topuri, pe cititori, pe clase, tocmai ca să existe această concurenţă, am văzut că la copii există un orgoliu extraordinar de mare.“ Ferşeta spune că o provocarea constă în crearea unui conţinut relevant pentru a capta atenţia copiilor.
 
Pe Kidibot există trei tipuri de conturi: de copil, părinte şi de profesor. 
 
La înregistrare, copiii nu îşi folosesc datele reale de contact, ci pseudonime şi li se cere e-mailul părintelui. Astfel, părinţii vor fi informaţi în permanenţă asupra activităţii copilui său pe aplicaţie.
 
Fiecare test are 10 întrebări, cu trei răspunsuri de tip grilă, dintre care doar unul este corect.
 
La crearea şi îmbunătăţirea Kidibot au contribuit în jur de şapte oameni din Asociaţia StartEvo, iar la aplicaţie se lucrează încă din octombrie. Investiţia în aplicaţie s-a ridicat în jurul a câtorva zeci de mii de euro, mai spune Ferşeta.