Trei dintre cele mai mari 20 de companii antreprenoriale româneşti au ieşit cu investiţii de la zero în afara graniţelor

Autor: Dana Ciriperu 21.04.2017
Distribuitorul de materiale de construcţii Arabesque, controlat de Cezar Rapotan, constructorul cu capital privat românesc Hidroconstrucţia sau com­pania de transport Blue Air - Airline Management Solutions, de­ţi­nută de patru antreprenori români, sunt trei dintre afacerile antrepre­no­riale locale care au avut curaj să iasă peste graniţe, pornind business în afara ţării. Cele trei companii se află în top 20 cele mai mari afaceri antreprenoriale din România.

Dacă Hidroconstrucţia are din 1992 filială în Germania, Arabesque şi Blue - Air au pariat mult mai târziu pe extinderea în regiune, dar ponderea vânzărilor externe se simte deja în business.

Cezar Rapotan a mizat în special pe piaţa ucraineană, acolo unde Arabesque are în prezent 20 de filiale, potrivit informaţiilor de pe site-ul propriu. Pasul extern a fost făcut în 2005 cu o filială în Chişinău – Republica Moldova, iar după Moldova şi Ucraina au urmat Bulgaria (2007) şi Serbia (2007). În Ucraina, filialele Arabesque operează sub numele Budmax.

Deşi extinderea pe pieţele externe a fost frânată de criza economică din 2008, filialele Arabesque pe pieţele externe au rămas în viaţă şi au contribuit în fiecare an la businessul grupului din Galaţi.

Şi în cazul Hidroconstrucţia, extin­derea pe pieţele externe a adus o gură de oxigen în perioade în care lipsa contractelor mari de infrastructură de pe piaţa locală au zdruncinat serios cifra de afaceri a companiei.

Anul trecut, deşi vânzările Hidro­construcţia au scăzut la jumătate faţă de 2015 - 403 milioane de lei (89,5 milioane de euro) - constructorul a câştigat 12 contracte în Belgia, Germania, Republica Moldova şi Bulgaria. Hidroconstrucţia are patru contracte de lucrări în domeniile construcţii civile, amenajări portuare, lucrări de artă şi dru­muri în Belgia, şase contracte în domeniul construcţiilor civile în Germania, un contract de reabilitare a sistemelor de iri­gaţii în Republica Moldova şi un altul pentru reabilitarea unui baraj în Bulgaria, potrivit informaţiilor transmise de companie.

Unul dintre cele mai recente pariuri făcute de un brand deţinut de antreprenori este al Blue Air, operatorul aerian low-cost care va ajunge în acest an la o flotă de 30 de aeronave şi un trafic estimat la 5 milioane de pasageri. În 2015, compania a avut o cifră de afaceri de 900 de milioane de lei, rezultat cu care s-a aflat pe locul 15 între cele mai mari firme antreprenoriale din România. Blue-Air are baze operaţionale în afara graniţelor, la Torino, Liverpool şi Larnaca. Într-un interviu acordat ZF, Gheorghe Răcaru spunea că limba română a devenit a doua limbă oficială în Torino odată cu creşterea prezenţei Blue-Air acolo.  Blue Air - Airline Management Solutions este controlată din 2013 de Teodor Cristian Rada, Marius Puiu, Tudor Constantinescu şi Luciana Păunescu, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Doar 134 de companii locale au avut curaj să se extindă pe pieţele externe prin investiţii străine directe, arată un studiu realizat de mai mulţi specialişti din cadrul Direcţiei de Stabilitate Financiară şi de Gestiune a Riscurilor din Banca Naţională.

„În perioada 2005-2015, pieţele externe au fost penetrate direct de către companiile autohtone prin efectuarea de investiţii străine (ISD) de către 134 de asemenea entităţi. Fie datorită mentalităţii mana­gerilor, fie datorită puterii economice a firmelor, «veteranii în putere» s-au oprit la graniţele ţării“, se arată în studiul citat.

Ieşirea directă pe pieţele externe este însă pasul următor pentru mariile companii antreprenoriale, informaţii în acest sens existând deja inclusiv în jurul Dedeman, cea mai mare companie controlată de antreprenori de pe piaţa românescă. Modelul a fost deja testat de cei mai puternici antreprenori din Cehia sau Polonia, care au intrat în România iar extinderea de aici a contribuit decisiv ka creşterea businessului.

În opinia autorilor studiului BNR, pe fondul tendinţelor protecţioniste în extindere care se pare că vor caracteriza relaţiile comerciale mondiale, un prim pas ar fi ca autorităţile să monitorizeze la fel de intens volumul ISD realizat de firmele autohtone în străinătate  (precum este monitorizat volumul ISD sosit în economia României din străinătate) şi să promoveze o evoluţie mai echilibrată între cele două tipuri de ISD6.


Pe 26 aprilie, Ziarul Financiar organizează împreună cu Intesa SanPaolo Bank evenimentul „Cum pot antreprenorii români să iasă cu business-ul lor peste graniţă“. Conferinţa va avea loc la hotelul Marriott din Bucureşti începând cu ora 9.30.