Ovidiu Apostol, Romelectro: Dacă nu îţi mai merge bine în ţară, trebuie să te duci cu businessul pe alte pieţe

Autor: Roxana Rosu 26.04.2017

Companiile care nu obţin rezultatele dorite pe piaţa internă ar trebui să încerce să meargă cu businessul pe pieţele extrene, este de părere Ovidiu Apostol, director de dezvoltare al Romelectro, participant în cadrul evenimentului “Cum pot antreprenorii români să iasă cu business-ul peste graniţă”, organizat de Ziarul Financiar şi Intesa Sanpaolo Bank.

“Te duci, cercetezi piaţa, vezi ce au nevoie şi te duci la ei cu cele mai bune produse, cu exporturi complexe. Asta făcea România inainte. Se ducea cu rafinării afară. Trebuie să ai în ADN businessul, nu neapărat exportul, şi dacă îţi merge bine în tara nu trebuie să mergi neapărat la export. Dar sunt multe firme cărora nu le merge bine în ţară pe sectorul lor şi atunci te duci din nou afară.“

Alte declaraţii făcute de Ovidiu Apostol:

Romelectro a mers pe 19 pieţe.

Când în ţară lucrările pe energie au început să inceteze, am incercat să revenim pe alte pieţe.

Firmelor le lipsesc metode de a te duce să joci pe pieţe externe, trebuie să fii în reţele de informaţii foarte puternice, să poţi face o analiză de piaţă.

O bancă nu îţi poate recomanda o anumită piaţă, ci compania trebuie să analizeze pieţele şi să decidă unde e bine să se ducă. Noi avem modele de business diferite, pe pieţe diferite.

Abordarea spre afară poate avea două căi. Te duci la o licitaţie de exemplu şi câştigi un contract. Apetitul băncilor de a finanţa proiecte într-o ţară sau regiune este un semnal foarte bun şi o condiţie necesară, nu şi suficientă, de a te duce pe piaţa respectivă.

Când ajungi să îţi faci o firmă în altă ţară, cu capital minim, plus alte cheltuieli pentru birou, ajungi la cheltuieli anuale cam de 100-150.000 de dolari pe an. Îţi poţi lua un consultant tehnic, financiar, care implică alte cheltuieli. Faci o analiză de risc. Dar decizi singur, iţi asumi un risc.

Nu prea susţin ideea de a cumpăra o firmă, mi se pare foarte riscant, ci prefer parteneriate. Una din condiţiile noastre de succes a fost să găsim parteneri foarte buni. Făcând inclusiv lobby la nivel de rege.