Românii au dat 3 miliarde de euro pe smartphone-uri în ultimii zece ani. "Estimăm că în 2017 vom ajunge la jumătate din populaţie utilizatori de internet pe mobil"

Autori: Ştefan Stan , Ioana Nita 28.05.2017

În mediul de business, rata de penetrare a internetului pe mobil este şi mai mare, însă există încă potenţial de creştere mai ales în segmentul IMM-urilor.



De la apariţia primului iPhone în 2007, dispozitivul prin care Apple a revoluţionat indus­tria telefoanelor mobile, pe plan local s-au vândut în total smart­phone-uri în valoare de 3 mld. euro, potrivit datelor companiei de analiză GfK.

Rata de penetrare a smartphone-urilor în rândul populaţiei urmează să ajungă astfel la peste 50% anul acesta. În 2007, piaţa de smart­phone-uri s-a situat la 17 mil. euro, iar doar într-un singur an valoarea vânzărilor s-a tri­plat la 57 mil. euro. După această majorare specta­cu­loasă, ritmul anual de creştere s-a menţinut în următori ani între 20 şi 50%, cu excepţia anului 2011, când vânzările aproape că s-au dublat în valoare.

„Din 2007 până în prezent s-au vândut smart­phone-uri în valoare de 3 miliarde de euro în România. Estimăm că în 2017 vom ajunge la jumătate din populaţie utilizatori de internet pe mobil“, a declarat Anca Zamfi­rescu, head of digital marketing intelligence în cadrul GfK România, la conferinţa ZF Mobilio 2017.

În ceea ce priveşte volumul de smart­phone în ultimii cinci ani, acesta a ajuns de la circa 500.000 de unităţi pe an la peste 3 mi­lioane de unităţi la finalul lui 2016, pentru anul în curs estimarea fiind de circa 4,4 mi­lioane de unităţi. 

Rata de penetrare în creştere a smart­phone-urilor în rândul populaţiei şi ofertele tot mai accesibile la serviciile de internet mobil au permis dezvoltarea unui întreg eco­sistem care include şi aplicaţii mobile.

„Vedem că în ultimii ani nu a crescut doar rata de penetrare a smartphone-urilor şi a serviciilor de internet mobil, ci şi intensitatea de folosire a acestora. Utilizatorii Telekom folosesc cel mai mult internetul mobil pentru reţelele de socializare şi accesul la entertainment. Waze este una dintre aplicaţiile cu cel mai mare impact în România“, a precizat Frantisek Mala, director executiv comercial pe segmentul rezidenţial în cadrul Telekom România.

Segmentul aplicaţiilor de socializare şi multimedia, precum Facebook, Instagram, WhatsApp şi YouTube, şi cel dedicat transportului, care include aplicaţii de hărţi şi navigaţie – Google Maps, Waze, şi aplicaţii de taxi – Clever Taxi, Star Taxi, etc. şi metodele alternative de transport – Uber şi Taxify, sunt printre cele mai utilizate aplicaţii mobile în România.

„Facebook şi reţelele de socializare sunt cele mai utilizate pe plan local. În România vedem o piaţă cu servicii foarte bune în ceea ce priveşte conectivitatea şi cu un preţ accesibil. Acest lucru a permis ca fo­lo­sirea smartphone-ului să nu fie legată doar de Wi-Fi, ci într-adevăr să fie extrem de mobilă. În 2-3 ani probabil vom ajunge la un grad de 80% folosire a serviciilor de internet mobil şi a smartphone-urilor“, a subliniat  Valentin Ştefan, director de strategie şi business development în cadrul Vodafone România. El a adăugat că în ultimii ani traficul de date din cadrul reţelei s-a dublat constant.

„În 2007, a doua activitate realizată de utili­za­to­ri de pe telefonul mobil era SMS-ul - circa 80%, iar în  2017 va fi utilizarea internetului şi a smart­pho­ne-urilor. Este o tehnologie adoptată în prin­cipal de tineri, însă şi de restul plajei de clienţi.“

În mediul de business, rata de penetrare a internetului pe mobil este şi mai mare, însă există încă potenţial de creştere mai ales în segmentul IMM-urilor.

„Felul în care folosim smartphone-ul s-a schimbat, în special pentru tineri. Astăzi smartphone-ul este despre internet. Pentru anii următori cred că tehnologiile mobile şi internetul mobil vor fi mult mai mult adoptate de segmentul B2B şi cel guvernamental“, a punctat Frantisek Mala.

Multe dintre aplicaţiile mobile dezvoltate pentru piaţa locală se adresează cosnumatorilor – aplicaţii B2C (business to consumer) care reprezintă un alt canal de comunicare a companiilor cu clienţii lor.

„În jur de 40% din interacţiunile pe care le avem cu clienţii vin acum din mediul online – aplicaţia „Contul meu Orange“. Am observat de asemenea că «chatbox-ul» este foarte utilizat – clientul este mult mai mulţumit atunci când primeşte răspunsul în real-time“, a spus Andreea Ioniţă, director de strategie şi program management în cadrul  Orange România.

În prezent, majoritatea companiilor a căror afacere se bazează exclusiv pe o aplicaţie mobilă sunt în număr redus pe piaţa locală, acest tip de businessuri revoluţionând complet anumite industrii.

„Mobilitatea şi aplicaţiile mobile sunt faţeta unui business. Clever, Uber, Startaxi au reuşit pentru că sunt dedicate persoanelor care se află foarte mult în mişcare. Cred că atâta timp cât modelul de business e viabil, va reuşi şi pe canalul de mobil. Aplicaţiile exclusiv mobile sunt un segment destul de mic deocamdată“, a precizat Marius Hanganu, managing partner în cadrul companiei locale Tremend.

Intern, aplicaţiile mobile sunt folosite în principal pentru eficientizarea unor procese din cadrul companiei, cum ar fi forţa de vânzări care are nevoie de o mobilitate crescută pentru a putea fi productivă.

„Deja nu mai dezvolţi aplicaţii mobile pentru a avea avantaj în faţa competiţiei, este un must, ţine de supravieţuire. Este complicat să faci «internal disruptions» într-o companie mare. Lucrurile se schimbă greu. Toată lumea se aşteaptă acum ca nu numai aplicaţiile mobile, ci modul în care interacţionează cu tehnologia să fie foarte uşor şi concentrat pe utilizator“, a punctat Ioan Iacob, managing partner în cadrul Qualitance – companie locală specializată în furnizarea de dezvoltare software şi servicii de consultanţă în domeniul tehnologiei.

 

Frantisek Mala - director executiv comercial pe segmentul rezidenţial, Telekom România

 

Valentin Ştefan, director de strategie & business development, Vodafone România

 

Ce au declarat invitaţii prezenţi la conferinţă

 

Anca Zamfirescu, head of digital marketing Intelligence, GfK România

 

Andreea Ioniţă, strategy & program management director, Orange România

 

Cristian Cojocaru, head of telecom division, Samsung Electronics România

 

Ioan Iacob, managing partner Qualitance

 

Dan Damian, managing partner 3pm

 

 

 

 

 

Dragoş Cercel, business development manager Appscend

 

 

Marius Hanganu, managing partner Tremend

 

Mihai Păun, CEO / Partner, Ascend Net Solutions

 

 

Mihai Rotaru, CEO Clever Tech