IMM-urile româneşti nu au forţă: doar unu din cinci se duce la export
Dezvoltarea redusă şi lipsa puterii economice a IMM-urilor din România nu le permit să iasă pe pieţele externe, astfel că circa 85% dintre acestea acţionează pe piaţa locală, 14% îşi duc serviciile şi produsele la export în piaţa din Uniunea Europeană (UE) şi doar 6% exportă pe pieţele unor ţări din afara UE, arată datele din lucrarea Carta IMM-urilor din România 2017.
„Observăm că peste patru din cinci entităţi mici şi mijlocii se focalizează asupra pieţei locale, întrucât talia mai redusă nu le conferă puterea economică de a pătrunde şi pe alte pieţe. Procentajele întreprinderilor care realizează produse şi servicii pentru piaţa locală variază invers proporţional cu vechimea companiilor“, se explică în lucrarea citată. Puterea scăzută a IMM-urilor la export se vede şi în valoarea livrărilor pe pieţele externe.
Sterică Fudulea, secretar de stat în cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, spunea că IMM-urile realizează 17% din valoarea totală a exporturilor, în condiţiile în care media UE este de 30%, şi că ministerul doreşte să susţină exporturile în rândul acestor categorii de firme, venindu-le în ajutor cu „Programul de Internaţionalizare“.