Cum s-a schimbat piaţa lactatelor în ultimul deceniu: trei dintre primii zece jucători şi-au mărit de cel puţin patru ori businessul

Autor: Mădălina Dediu Panaete 26.07.2017

♦ Cea mai mare creştere a businessului a înregistrat-o Olympus ♦ Albalact şi-a majorat de cinci ori vânzările în ultimul deceniu şi a urcat pe locul întâi ♦Două companii au intrat în topul celor mai mari jucători ♦ Multinaţionalele au făcut reduceri de personal.

Fabrica de Lapte Braşov, producătorul lactatelor Olympus, a înregistrat cel mai înalt salt al afacerilor în ultimul deceniu, pornind de la puţin peste 30 de milioane de lei (peste 7 mil. euro) şi ajungând la circa 370 de milioane de lei, arată o analiză a ZF pe baza datelor din anuarul ZF Cei mai mari jucători din economie.

Însă, evoluţia a fost determinată de faptul că grupul grec a pariat 100 de milioane de euro pe România şi a deschis o fabrică în judeţul Braşov, după ce anterior opera o unitate de producţie în judeţul Covasna. Fabrica livrează mai mult de jumătate din producţie la export. Pe de altă parte, o evoluţie semnificativă a avut-o şi Albalact, compania care s-a aşezat pe poziţia de lider al pieţei evaluate la un miliard de euro. Albalact a avut o creştere a businessului de cinci ori în perioada 2006-2016, dezvoltarea fiind „orchestrată“ de antreprenorul Raul Ciurtin. Anul trecut, antreprenorul, care a salvat practic compania Albalact în urmă cu mai bine de 15 ani de la faliment şi care a dus-o în poziţia de lider al pieţei, a decis să predea businessul către grupul francez Lactalis. Francezii au preluat ulterior şi Covalact, un alt jucător din top zece. De altfel, şi Covalact şi-a crescut puternic businessul faţă de anul 2006, însă şi-a păstrat poziţia în clasament. Pe de altă parte, Dorna Lactate, companie deţinută de grupul francez Lactalis, a coborât două poziţii în clasament. O altă companie care şi-a păstrat poziţia în clasament este Danone. Însă, grupul francez a fost liderul pieţei de lactate, înainte ca Albalact să ajungă pe prima poziţie. Pe de altă parte, Danone a rămas în toţi aceşti ani liderul pieţei de iaurturi, segment unde deţine o cotă de piaţă de circa 50%, conform celor mai recente date.