De ce nu se construiesc drumuri în România: După peşterile de lilieci care blochează autostrada, acum nucul bătrân a oprit construcţia unei centuri ocolitoare

Autor: Bogdan Alecu 25.07.2017

Peşteri de lilieci, situri arheologice, urşi din pădure şi mai nou nuci, toate acestea reprezintă elemente descoperite întotdeauna după ce demarează lucrările la un nou proiect de infrastructură, în condiţiile în care sunt efectuate studii de fezabilitate de milioane sau zeci de milioane de euro, bani care se dovedesc de multe ori aruncaţi pe fereastră.

Cel mai nou caz este cel al centurii ocolitoare de la Mihăileşti, Giurgiu, pe drumul dintre Bucureşti şi Alexandria, Teleorman. Proiectul a demarat în 2011 când a fost organizată prima licitaţie, însă la acea vreme constructorul nici măcar nu a venit pe şantier pentru a construi ce promisese. La 6 ani de la prima tentativă de a construi drumul de 3 km noul constructor, a demarat lucrările cu doar câteva săptămâni înainte de expirarea deadlineului – iulie 2017, moment în care s-au descoperit arbori din specia nuc, „vinovaţii” de întârzierea lucrărilor.

Potrivit Companiei Naţionale de Drumuri „Pe amplasamentul Variantei de Ocolire Mihăileşti trebuie să se execute tăierea de arbori din specia nuc. Pentru tăierea nucilor este necesar ( conform legii) obţinerea Autorizaţiei de tăiere nuci de la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, fapt pentru care Antreprenorul nu a putut să îşi desfăşoare activitatea, aproximativ 60 de zile;  De asemenea, din cauza terenului prăfos şi argilos din zonă amplasamentului, au fost necesare efectuarea unor ţeste ale solului şi îmbunătăţirea lui pentru a obţine capacitatea portanţă. Având în vedere complexitatea testelor efectuate şi condiţiile climatice nefavorabile (de la momentul respectiv), execuţia lucrărilor nu a mai coincis cu Programul de Execuţie, fapt ce a condus la întârzieri.  Totodată, va informăm faptul că pentru a obţine rezultate optime şi a putea execută lucrările, au fost necesare îmbunătăţiri ale terenului de fundare cu liant. Aceste lucrări suplimentare au condus la o decalare şi mai mare între data de finalizare iniţială şi data de finalizare revizuită”.

Oficial, lucrările ar fi trebuit demarate în iulie anul trecut, la un drum de 3 km cu două benzi pe sens, însă mai bine de jumătate de an, tot potrivit companiei de drumuri, lucrările au avansat cu numai câteva procente care însă nu s-au văzut pe teren. Cu numai o lună înainte de expirarea deadlineului constructorul a demarat nivelarea terenului, în timp ce 11 luni nu s-a realizat nimic pe acel traseu.

Cu toate că drumul DN6 între Bucureşti şi Alexandria este unul foarte aglomerat, iar din cauza lipsei unei centuri ocolitoare în fiecare început şi sfârşit de săptămână se formează cozi pe kilometri întregi, constructorul Copisa a ales să amâne la maximum lucrările, în timp ce singura reacţie a CNAIR şi a Ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc a fost că s-au arătat nemulţumiţi de mersul lucrărilor, fără a lua vreo măsură concretă faţă de un constructor care a amânat la nesfârşit demararea lucrărilor.