Cinci nume internaţionale se uită la piaţa locală a cafelei

Autor: Cristina Roşca 08.08.2017
Românii cheltuie anual 4 mld. lei în barurile şi cafenelele locale, una dintre cele mai fragmentate pieţe.

Piaţa locală de cafenele şi baruri a atras atenţia unor jucători strategici şi financiari noi, care caută să facă o achiziţie. Două lanţuri internaţionale de cafenele - Esquires Coffee şi Costa Coffe -, trei distribuitori de cafea - Moak, illy şi stretto - precum şi o serie de fonduri de investiţii se uită la piaţa locală de cafenele şi baruri, potrivit surselor din piaţă. Cele mai multe caută să intre printr-o preluare care să le asigure o poziţie puternică pe o piaţă foarte fragmentată unde liderul, Starbucks, are doar 2% din totalul vânzărilor de 4 mld. lei. În cazul unei eventuale preluări, jucătorii străini se uită către lanţuri mari din piaţa locală a cafenelelor. Pe primele locuri ca vânzări se numără Starbucks, McCafe (parte a McDonald’s), Gloria Jeans, 5 to Go şi The Coffee Shop, potrivit datelor ZF. Ultimele două sunt afaceri locale, dezvoltate de antreprenori români, astfel că ar putea deveni interesante în cazul unei intrări a unui lanţ străin. În ceea ce priveşte o eventuală vânzare, Radu Savopol de la 5 to Go spune că există interes din partea investitorilor străini, însă nu negociază vânzarea. Reţeaua 5 to Go are 55 de cafenele, însă modelul de business este diferit de cel al Starbucks sau Costa Coffee spre exemplu, pentru că în cazul lanţului românesc preţul este standard de 5 lei, faţă de 2-3 ori mai mult la ame­ricani. Mai mult, cafenelele 5 to Go au suprafeţe mult mai mici, uneori de câţiva metri pătraţi. Totuşi, există exemple pe pieţele din regiune unde preluarea unei reţele străine nu a însemnat o schimbare a brandului sau a modelului de business, ci o adaptare a lui prin adăugarea sintagmelor de genul „by Costa Coffee“.