Chinezii ar vrea să construiască în Bulgaria un „oraş deştept“, un Las Vegas al Balcanilor. Guvernul bulgar are grijă să nu le lipsească nimic

Autor: Bogdan Cojocaru 10.08.2017

♦ Planul este ca investiţiile totale să atingă circa 750 mil. euro şi să creeze 1.850 de locuri de muncă ♦ Oraşul Elin Pelin ar cuprinde facilităţi de divertisment, un hotel de lux cu 2.000 de camere, cazinouri, un aquapark (cel mai mare paradis acvatic închis din lume), săli de conferinţe şi de expoziţii, un mall, birouri, spaţii verzi şi altele.

Dacă în Vest, în ţări ca Germania şi Franţa, la nivel de guverne se pune problema unui control mai strict al investiţiilor agresive chinezeşti, în Europa de Est banii Chinei sunt primiţi ca o mană cerească.

În Bulgaria, guvernul sprijină activ un megaproiect chinezesc al unui „oraş deştept“, un Las Vegas al Balcanilor.

Însă experienţa Bulgariei cu investitorii din China nu a fost întotdeauna plăcută.

Complexul Sfânta Sofia, un proiect uriaş de divertisment high-tech, retail, hoteluri şi birouri, ar urma să fie construit în apropierea capitalei bulgăreşti Sofia în trei ani. Investiţiile vor fi făcute din bani chinezeşti şi vor beneficia de mai multe facilităţi de la guvern, potrivit Invest Bulgaria Agency. Sfânta Sofia este considerat un proiect de investiţii prioritar. Anunţat prima dată în urmă cu trei ani, dezvoltarea proiectului a devenit posibilă după ce guvernul de coaliţie a adoptat pe 2 august un pachet de măsuri de ajutor.  Proiectul va fi implementat de o companie chinezească, Bulgarian Development Holdings Limited (BDHL).

„Sperăm ca totul să fie gata în următorii trei ani“, a declarat un reprezentant al Invest Bulgaria Agency pentru Balkan Investigative Reporting Network (BIRN). Complexul, construit lângă oraşul Elin Pelin, ar cuprinde facilităţi de divertisment, un hotel de lux cu 2.000 de camere, cazinouri, un aquapark (cel mai mare paradis acvatic închis din lume), săli de conferinţe şi de expoziţii, un shopping mall, clădiri de birouri, spaţii verzi şi altele. Descrierile date de Bulgarian Development sunt în general la superlativ. Planul iniţial este ca investiţiile totale să atingă circa 750 de milioane de euro şi să creeze 1.850 de locuri de muncă, potrivit guvernului bulgar, citat de Balkan Insight, parte a BIRN. Reuters scrie că proiectul valorează 1,5 miliarde de euro.

În Bulgaria, investiţiile care primesc statutul de prioritare beneficiază de stimulente de la stat cum ar fi proceduri administrative mai scurte, facilitarea achiziţiilor de proprietăţi, ajutor de stat pentru investiţii în producţie şi ştiinţă sau reducerea costurilor cu munca. Deşi proiectul a fost anunţat iniţial în 2014, de atunci nu s-a făcut niciun progres serios. Însă în mai China Daily a scris că Sfânta Sofia a fost prezentat la Beijing ca o invitaţie high-tech viitoare împinsă înainte ca parte din iniţiativa chinezească de expansiune comercială cunoscută ca Belt and Road Initiative.

Tot în mai BDHL a anunţat că proiectului i s-a alăturat un alt investitor mare, compania chinezească de telecom ZTE. Vicepreşedintele BDHL Albert Hung Chao Hong a descris Sfânta Sofia ca fiind primul proiect de oraş inteligent din Europa dezvoltat de companii.

Bulgaria flirtează de mult, din 2004, cu o altă companie telecom chinezească, Huawei Technologies, furnizor major de echipamente de telecomunicaţii pentru această piaţă. Un executiv al Huawei  a declarat în mai că aceasta va ajuta Bulgaria să devină un lider în serviciile IT din Uniunea Europeană.

În ianuarie, gigantul chinez al comerţului electronic Alibaba căuta locaţii în Bulgaria pentru construirea unui centru logistic european. Megaproiectul Beijingului Belt and Road, noul Drum al Mătăsii, poate deveni rampa de lansare a Alibaba pe pieţele europene unde va ataca supremaţia Amazon. 

Presa bulgarească scria în primăvara anului trecut că Alibaba ar intenţiona să-şi construiască o bază logistică lângă oraşul Burgas. Tot atunci, primăria din Plovdiv a anunţat că grupul chinez Porter City va construi un „oraş economic“ în apropierea oraşului în următorii trei ani. Investiţia Alibaba ar trece de 100 de milioane de euro. Burgas n-ar fi o alegere întâmplătoare. Oraşul are al doilea cel mai mare port din Bulgaria şi ar urma să fie legat de oraşul Zhengzhou din China printr-o linie feroviară operată de compania chinezească de stat Zhengzhou International Hub Development and Construction şi de firma bulgărească de logistică Despred. Cele două părţi au semnat un acord anul trecut. Burgas ar fi prima destinaţie europeană a liniei cargo, una din ramurile noului Drum al Mătăsii. Polonia şi China sunt deja conectate cu o astfel de rută feroviară, dar polonezii se plâng că deocamdată mărfurile circulă într-un singur sens, spre Polonia.

Zhengzhou Yutong Bus a exportat anul trecut 110 autobuze în Bulgaria, prima dată când autobuze de pasageri produse în China au intrat pe piaţa din UE în număr aşa mare.

Agenţia de presă bulgărească Novinite nota anul trecut că în privinţa proiectelor din Burgas şi Plovdiv nu a fost anunţat niciun acord oficial şi că „aceasta nu este prima dată când investitorii chinezi îşi arată interesul în proiecte la scară mare în Bulgaria abandonate ulterior din diferite motive“.

În decembrie 2016 guvernul de la Sofia anunţa că compania naţională de energie nucleară a Chinei este cu ochii pe proiectul centralei nucleare bulgăreşti Belene. 

În martie anul acesta, China Railway Rolling Stock Corp a prezentat o propunere pentru o investiţie semnificativă, de 300 de milioane de euro, în operatorul feroviar BDZ Holding. Banii chinezeşti ar salva compania, puternic îndatorată. 130 de milioane de euro sunt destinate refinanţării datoriei transportatorului, iar restul pentru modernizarea flotei de transport.

În aprilie în Bulgaria a fost înfiinţată asociaţia „One Belt One Road“ pentru a impulsiona implicarea ţării în Belt and Road Initiative.

China a investit circa 133 de milioane de euro în perioada 2011-2015 în Bulgaria, potrivit Băncii Naţionale a Bulgariei, o sumă semnificativ mai mică decât investiţiile chienzeşti în alte state balcanice cum ar fi Serbia şi Grecia, notează Balkan Insight.

Cel mai mare investitor chinez în Bulgaria este producătorul de automobile Great Wall, care, prin parteneriatul bulgaro-chinez Litex Motors, îşi începuse exporturile de autovehicule cu marca chinezească Great Wall în Italia în 2013. Însă Litex Motors a intrat în faliment în martie anul acesta.

Bulgaria are printre cele mai scăzute taxe pentru companii din UE, este membră a UE şi are o forţă de muncă ieftină, ceea ce o face atrăgătoare pentru expansiunea comercială a Chinei. Interesul investitorilor chinezi este în creştere.