Companiile fintech, finanţatori de ultimă instanţă

Autor: Catalina Apostoiu 11.09.2017

Kreditech are un model de business controversat. CEO-ul de 29 de ani Alexander Graubner-Müller ex­pli­că modul în care compania sa evaluează clienţii şi le oferă credite, în unele cazuri cu dobânzi de 30%.

„Suntem o com­pa­nie tech germană care, prin produsele sale de pe diverse pieţe, în spe­ci­al pieţe emergente, o­feră creditare clienţilor privaţi“, spune acesta.

Motto-ul compa­niei, „libertate finan­cia­ră pentru cei subban­carizaţi“ face ca misi­unea acesteia să pară aproape caritabilă, scrie Handelsblatt. Kreditech oferă servicii unei clientele fără istoric de credit sau cu istoric de credit redus utilizând metode neconvenţionale pentru a-şi evalua potenţialii clienţi.

De la crearea sa cu cinci ani în urmă, Kreditech a devenit subiectul multor articole de presă negative privitoare la abordarea sa necon­ven­ţio­nală faţă de creditare. Kreditech include printre criteriile de evaluare a clienţilor prieteniile de pe Facebook. În unele cazuri, compania oferă credite cu dobânzi de două cifre, considerate de criticii săi drept excesive.

În pofida criticilor, însă, Kreditech a atras investitori cu care puţine firme fintech germane se pot lăuda. În afară de IFC, compania numără firma americană de private equity J.C.Flowers prin­tre susţinători, cât şi pe fondatorul Paypal şi susţi­nătorul lui Donald Trump Peter Thiel.

În mai, start-up-ul a atras capital nou. Furni­zorul de servicii de plăţi PayU, deţinut de con­glomeratul media sud-a­fri­can Naspers, a cheltuit 110 milioane de euro pe aproximativ o treime din acţiunile acestuia.

Kreditech operează deja în Polonia, Rusia, Spania, Mexic şi Cehia, iar Graubner-Müller spune că are planuri de lansare în India la începutul anului viitor.

Problemele de PR are companiei au fost în mare parte generate de fostul său CEO, Sebastian Diemer, care a apărut în fotografii în care poza cu maşini sport şi motociclete scumpe, creînd imaginea unui boss din fintech careşi finanţează stilul de viaţă extravagant cu dobânzi ridicate percepute unor persoane vulnerabile. Acesta a părăsit compania la sfârşitul anului 2015.

Graubner-Muller, fost director pe tehnologie al firmei, a preluat conducerea şi intenţionează să îndrepte imaginea acesteia.

Până acum, Kreditech a oferit credite în valoare totală de 350 milioane de euro şi a atras în acelaşi timp capital de risc de 240 milioane de euro pentru a-şi putea acoperi pierderile, care au atins 28 milioane de euro în 2015.

Ce le place investitorilor în legătură cu Kreditech este modul în care compania analizează mii de date de pe Internet pentru a găsi informaţii pe care le consideră relevante pentru istoria de plăţi a unui potenţial client, deşi acesta are venituri neregulate.

Totuşi, un credit pe termen scurt de până la 30 de zile poate avea o dobândă de până la 30%. Clienţii polonezi, de exemplu, plătesc 12%. Potrivit CEO-ului companiei, clienţii îşi vor asuma mai puţine riscuri dacă acceptă credite cu dobânzi mari.