Oana Barbu, noul CEO al Asbis, numărul 4 pe piaţa de distribuţie IT&C: Piaţa va creşte cu 5-10%
„În acest moment piaţa din România suferă şi a suferit în ultimele 18 luni mai accentuat din lipsa unor proiecte, din lipsa apetitului de investiţii atât în domeniul public, cât şi în cel privat“.
„Deşi nici anul acesta nu vedem proiecte deosebite sau apetit pentru investiţii majore, cu siguranţă va creşte piaţa şi anul acesta, estimările mele sunt de o creştere undeva între 5 şi 10%”, a declarat într-un interviu pentru ZF Oana Barbu, care a preluat în urmă cu două luni poziţia de general manager al Asbis, numărul patru pe piaţa locală de distribuţie IT&C, cu afaceri de 209 mil. lei (47 mil. euro) anul trecut. „Cu siguranţă piaţa din România în acest moment suferă şi a suferit în ultimele 18 luni mai accentuat din lipsa unor proiecte, din lipsa apetitului de investiţii atât în domeniul public, cât şi în cel privat, poate mai puţin în cel privat. Dar cu siguranţă nevoia există. Şi în măsura în care piaţa îşi va reveni, eu sunt optimistă că există potenţial de creştere. Cheltuielile cu tehnologia raportate la populaţie în România sunt printre cele mai mici din UE şi asta nu ne arată decât că avem loc de creştere. Alte ţări au baza instalată şi infrastructura mult mai bine pusă la punct faţă de România, dar au şi bugete şi proiecte mai mari pe zona de IT, astfel că noi nu avem decât loc de creştere atât pe zona de componente, cât şi pe zona de PC-uri.”
Cei mai mari 60 de jucători de pe piaţa locală de distribuţie IT&C au înregistrat anul trecut afaceri cumulate de 4,4 mld. lei (978 mil. euro), în creştere uşoară faţă de anul anterior, conform unei analize realizate de ZF pe baza datelor raportate de companii la Finanţe.
Oana Barbu, care şi-a început cariera în piaţa de IT la Flamingo şi care a lucrat ulterior şi pentru liderul pieţei - Network One Distribution, afirmă că obiectivele sale odată cu preluarea conducerii Asbis sunt unele de construcţie a businessului, de creştere. „Mi-am asumat nişte bugete, nişte obiective legate de bugetul companiei şi de cifre, dar pe care nu pot să le fac publice, dar care sunt evident îndrăzneţe, au direcţie doar de creştere. (…) Eu cred că sunt un manager de construcţie şi IT-ul este un domeniu în care în permanenţă construieşti. Dinamica colosală care caracterizează piaţa nu te lasă să te plictiseşti şi nu te lasă să te plafonezi, în permanenţă schimbi, în permanenţă construieşti. Sunt foarte structurată, am un profil destul de realist şi, în plus, încă îmi place să mă joc - aşa cum spun eu - un manager face un puzzle, ia resurse, lucruri şi construieşte o poză. Şi mie mi se pare în continuare că mă joc, de aici şi vine plăcerea cu care fac lucrurile”.
Înainte de a fi recrutată de Asbis, Oana Barbu a fost director general al furnizorului de soluţii IT Koding Technology din Bucureşti. „Acum este clar o nouă provocare pentru că vin din zona companiilor cu acţionariat românesc, mai antreprenoriale ca abordare, şi intru în zona de companie multinaţională“, a spus ea.
„Asbis este o organizaţie regională prezentă în peste 24 de ţări, cu o structură organizatorică specifică genului acesta de companie. Avem puterea unui grup, cu o cifră de afaceri de peste 1 mld. dolari şi prezenţă în 24 de ţări, listat la bursă, lucru pe care îl privesc ca pe o oportunitate pentru a mă dezvolta dar şi pentru a pune la dispoziţie şi a folosi în beneficiul companiei Asbis experienţa mea anterioară”, a adăugat Oana Barbu.
Ţinta strategică a Asbis este cea de a se poziţiona pe piaţă ca un distribuitor cu valoare adăugată, adaugă Oana Barbu. Ce înseamnă acest lucru? „Eu cred că a fi distribuitor cu valoare adăugată înseamnă să aduci valoare pentru toate entităţile, stakeholderii cu care intră o organizaţie în contact: acţionari, angajaţi, parteneri-parteneri însemnând clienţi, furnizori de marfă sau furnizori de servicii. Pentru absolut tot ecosistemul în care ne învârtim noi trebuie să aducem valoare, să arătăm de ce Asbis este partenerul pe care se pot bază şi cu care pot construi, pentru că până la urmă fiecare vrea să se dezvolte şi să-şi consolideze businessul. Noi putem să fim parte din astfel de parteneriate, bazate pe încredere şi construcţie”.