Dobânzile mici şi tehnologia decimează personalul băncilor

Autor: Catalina Apostoiu 13.09.2017

În faţa scăderii gradului de frecventare de către clienţi, a digitalizării serviciilor şi presiunilor asupra marjelor exercitate de dobânzile ultra scăzute, aproape toate băncile europene au reacţionat la fel, prin reducerea numărului de sucursale şi a personalului, scrie La Tribune.

Potrivit cifrelor publicate recent de Federaţia bancară europeană (EBF), băncile din Uniunea Europeană au închis anul trecut aproximativ 9.100 de sucursale, până la un număr de 189.000 la sfârşitul anului, o scădere de 4,6%. Declinul este constant din 2008: peste 20% dintre sucursale şi-au închis astfel porţile.

Personalul a fost diminuat cu 50.000 de poziţii anul trecut şi se situează acum la cel mai scăzut nivel din 1997, adică aproximativ 2,8 milioane de angajaţi faţă de 3,26 milioane în 2008. Este totuşi vorba de o poziţie dintr-o sută, remarcă Federaţia.

Cât priveşte numărul de angajaţi din bănci, acesta s-ar putea reduce cu aproximativ 30% în următorii cinci ani pe fondul progreselor tehnologice, avertizează Vikram Pandit, care a condus Citigroup în timpul crizei financiare, scrie Bloomberg. “Inteligenţa artificială, robotica, toate acestea vor simplifica procesele, acest lucru urmând să schimbe activităţile de back office”, arată Pandit.

Cât priveşte numărul instituţiilor de credit din Europa, acesta a scăzut la rândul constant de la criza financiară, scăderea ridicându-se la 6% anul trecut până la aproximativ 6.500, în special sub efectul fuziunilor, potrivit La Tribune. Germania este în continuare pe prima poziţie din punct de vedere al numărului angajaţilor din sectorul bancar (628.000) şi al numărului de instituţii (peste 1.700, însemnând 25,8% din total).