Şeful BEI, către Guvernul român: „Dacă aveţi nevoie de finanţare, trebuie doar să-mi daţi un telefon“. Werner Hoyer, preşedintele Băncii Europene de Investiţii, spune că are miliarde de euro la dispoziţie, dar nu şi proiectele bune de infrastructură din România

Autor: Sorin Pâslaru 02.10.2017

„Autorităţile publice din România trebuie doar să vină cu proiecte bune de infrastructură, până acum au fost slabe“, a spus preşedintele Băncii Europene de Investiţii, Werner Hoyer, la sfârşitul săptămânii trecute la Luxemburg.



Cea mai mare problemă a Româ­ni­ei în ceea ce priveşte atragerea de finanţare pe termen lung de la Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru mari proiecte de infrastructură este lipsa capacităţii de design şi de implementare a unor proiecte solide, au spus la sfârşitul săptămânii trecute reprezen­tanţii BEI.

„În România, din ceea ce am perceput până acum, există un mare deficit în ceea ce pri­­veşte capacitatea de a implementa proiec­tele şi de a aduce o idee la realitate. Este vorba de studiile de fezabilitate şi de cele tehnice. Dacă autorităţile publice din România sunt într-adevăr interesate de finanţare pentru mari proiecte, este suficient doar să-mi dea un telefon. Noi finanţăm toate proiectele bune. Nu am finanţat mari proiecte de infrastructură în România din cauza slăbiciunii proiectelor“, a spus Werner Hoyer, preşedintele BEI.

BEI ar fi trebuit să fie implicată împreună cu BERD şi Banca Mondială în finanţarea proiec­tului autostrăzii Comarnic-Braşov în 2013, dar montajul financiar a căzut din motive care nici astăzi nu sunt complet lămurite.

„Noi acordăm sprijin pentru orice proiect bun, însă de multe ori în România sunt probleme în ceea ce priveşte proiectele de achiziţii“, a spus Luca Lazzaroli directorul de operaţiuni al băncii.

Spre deosebire de ţări precum Austria sau Italia, România nu a găsit până acum finanţare la BEI pentru mari proiecte de infrastructură cum ar fi autostrăzile sau o cale ferată de mare viteză.

România este menţionată în cea mai recentă broşură de prezentare a proiectelor băncii cu proiecte de finanţare a întreprinderilor mici şi mijlocii, de reabilitare termică şi de finanţare a unor producători de energie eoliană, în schimb Irlanda a luat 300 de milioane de euro de la BEI pentru un interconector electric cu Marea Britanie cu o lungime de 260 de kilometri, în timp ce Italia a primit finanţare pentru o nouă autostradă între Florenţa şi Bologna, cu 44 de tuneluri şi 40 de viaducte.