Conferinţa ZF & KPMG „Redefinirea auditului statutar – noi reglementări şi impactul tehnologiei“: Cele trei megatendinţe din audit: digitalizarea, adoptarea legislaţiei UE şi impactul noii generaţii

Autor: Adelina Mihai 02.11.2017
Auditorii, cunoscuţi pentru spiritul lor conservator, traversează o perioadă de transformare şi redefinire a profesiei pe care o practică, iar în prezent se pot identifica trei megatendinţe care îşi lasă amprenta asupra acestui domeniu: digitalizarea, schimbările legislative care vin de la nivelul Uniunii Europene şi evoluţia demografică.

„Primul megatrend din domeniul auditului este legat de schim­bările legislative şi de regle­mentare care vin de la nivelul UE. Ca o consecinţă a crizei, du­pă 2007- 2008 au venit o serie de regle­men­tări pentru această profesie, aplicate şi în România prin Legea 162 din acest an şi vine cu elemente precum rotaţia firmelor de audit în rândul com­paniilor“, a spus Şerban Toader în cadrul conferinţei ZF & KPMG „Rede­fini­­rea auditului statutar – noi regle­mentări şi im­pactul tehnologiei“ organizată ieri în Bucureşti.

O altă tendinţă este legată de evoluţia demografică, pentru că există un număr tot mai redus de absolvenţi de facultate, iar cei care aleg profesia de auditor au o viziune diferită asupra muncii.

„Noi la KPMG recrutăm cam 100 de persoane în fiecare an şi vedem că tinerii absolvenţi vin cu principii diferite. Dacă în trecut primeam de la clienţi un feedback de tipul «Iar mi-aţi trimis juniori», în prezent juniorii au preferinţe în alegerea clienţilor la care se duc. Nu mai merge cum era pe vremea mea, când stăteam peste program, lucram în weekenduri etc.“, a mai spus Şerban Toader.

O altă megatendinţă care va influenţa profesia de audit este tehnologia, iar firmele de auditor încep deja să foloseasă roboţi pentru eficientizarea activităţii.

„Auditul din 2017 este diferit de cel din anul 1996, când am intrat în această profesie şi făceam auditul la Banca Agricolă. De atunci profesia s-a tot schimbat, dar marea perioadă de schimbare pentru auditori este cea de la începutul anilor 2000 odată cu povestea Enron/Andersen (cel mai mare eşec din audit din istorie – n. red.) şi introducerea în SUA a unor restricţii pentru auditori“, a mai spus Şerban Toader.

Soluţiile IT de analiză a datelor financiare au transformat munca auditorilor, care nu mai sunt nevoiţi să aibă mereu dosare cu informaţii financiare despre companii, dar care trebuie acum să interpreteze şi să tragă concluzii după analiza unui volum foarte mare de date.

„Suntem martorii unei explozii de date, trăim într-o lume în care se trimit 150 de milioane de e-mailuri pe secundă (...). Dacă în trecut auditorii verificau manual topuri întregi de hârtii conţinând informaţii financiare pentru a descoperi anomalii sau denaturări, acumularea de seturi mari de date şi aplicarea unor analize avansate şi tehnologii cognitive fac posibilă o examinare rapidă şi precisă a unor populaţii mai mari şi mai complete de date financiare şi nefinanciare“, a spus Aura Giurcăneanu, partner, departamentul de audit din cadrul KPMG în România.

Consultanţii KPMG spun că existenţa unui volum mare de informaţii nu înseamnă neapărat că valoarea acesteia este mai mare, pentru că rezultatele vin din analiza acestor date şi concluziile care sunt aplicate în practică.

„Rezultatele unui sondaj al KPMG la care au participat peste 1.200 de directori executivi arată că 70% din participanţi cred că soluţiile de analiză de date îi vor ajuta la depistarea fraudelor. Până acum, frauda se depista ca urmare a unor apeluri anonime, însă acum sistemele informatice pot identifica utilizatorii care au acces nelimitat la registrele contabile ale unei companii, de exemplu, şi să ajute la identificarea acelor tranzacţii care au fost făcute prin încălcarea unor principii“, a spus Nicoleta Rusu, director în cadrul Departamentului de audit al KPMG în România.

În plus, noua legislaţie aplicată auditorilor face ca cerinţele să fie mult mai exigente, iar nivelul de transparenţă din rapoartele auditorilor să fie mult mai mare.

„Rolul şi responsabilităţile comitetului de audit sunt pentru prima oară descrise într-o manieră clară şi concretă în legislaţia din România. (...) Se solicită o multitudine de responsabilităţi, dar şi de competenţe de la membrii comitetelor de audit: aceştia vor avea nevoie de competenţe în domeniul în care îşi desfăşoară activitatea entitatea, iar cel putin un membru va avea nevoie şi de competenţe în domeniul auditului şi raportării financiare“, a spus Clemente Kiss, director for regulatory affairs, Departamentul de audit din cadrul KPMG în România.

Totodată, avansul tehnologiei a condus la o frecvenţă mai mare a atacurilor cibernetice şi la un grad de sofisticare din ce în ce mai ridicat, iar un audit tehnic poate să minimize astfel de riscuri.

„În această vară a existat un atac asupra unei companii din industria auto din România, când s-a transferat o sumă importantă în afara ţării, ca urmare a unui e-mail primit de la cineva care părea că reprezintă conducerea. A doua zi, după ce compania a recunoscut frauda, preţul acţiunilor la bursă a scăzut semnificativ, deci impactul financiar negativ al acestui atac s-a văzut imediat. Riscul unui atac cibernetic există, important este cum îl adresăm“, a spus Gabriel Mihai Tănase, director consultanţă IT în cadrul KPMG în România.

 

Şerban Toader,

senior partner, KPMG în România

 

Cezar Furtună,

partner, coordonatorul Departamentului de Audit, KPMG în România

 

Clemente Kiss,

director for Regulatory Affairs, Departamentul de Audit, KPMG în România

 

Laura Toncescu,

managing partner, TMO Attorneys at Law, KPMG Legal

 

Aura Giurcăneanu,

partner, Departamentul de Audit, KPMG în România

 

Elena Bobu,

managing associate, TMO Attorneys at Law, KPMG Legal

 

Nicoleta Rusu,

director Departamentul de Audit, KPMG în România

 

Gabriel Mihai Tănase,

director Consultanţă IT, KPMG în România

 

Dragoş Doroş,

tax director, KPMG în România