VIDEO ZF Live. Mihai Cune, inspectorauto.ro: Aproximativ 80% dintre maşinile disponibile la vânzare pe piaţa second-hand din România au kilometrajul modificat, iar 14% dintre acestea au suferit avarii majore înainte de a fi reparate şi vândute amatorilor de chilipiruri

Autor: Dragoş Dinu 13.11.2017
Undeva la 14% dintre autovehiculele din România verificate, în 2017, de inspector­auto.ro, o platformă de verificare a maşinilor second-hand, au avut avarii majore înainte de a fi reparate şi apoi vândute în parcurile auto de la nivel naţional, iar aproximativ şase la sută au fost automobile cu o daună totală.

Aproape 80% dintre maşinile disponibile la vânzare pe piaţa second-hand au kilo­metrajul modificat, în condiţiile în care instrumentele cu care kilometrajul este dat înapoi sunt atât de performante încât nici producătorii nu îşi mai pot da seama dacă numărul de kilometri a fost manipulat, a spus în cadrul emisiunii de business ZF Live Mihai Cune, fondator al platformei inspector­auto.ro.

„Cele mai mari riscuri le prezintă maşinile care au fost în trecut avariate în totalitate, care în loc să fie vândute la dezmembrări ajung să fie comercializate de tot felul de persoane care le cumpără pentru a le repara. Aceste persoane le repară cu piese de la dezmembrări sau nu pun toate elementele la locul lor, iar apoi le vând“, a mai spus Mihai Cune.

Mai mult, Mihai Cune a spus că cel mai mare pericol îl reprezintă maşinile aduse pe platformă din străinătate, care în trecut au fost autovehicule cu daună totală, aduse în România sub pretextul de dezasamblare, dar care ajung să fie vândute de negustori în parcurile second-hand. „Cred că problema pleacă de la atribuţiile pe care le are Registrul Auto Român (RAR), deoarece este limitat din punctul de vedere al legislaţiei şi al modului de organizare.“

Ca să se prevină aceste situaţii, Mihai Cune recomandă cumpărătorilor de autovehicule să facă maşinilor o revizie completă, deoarece în multe cazuri este nevoie de mai multe intervenţii la nivel de structură şi motorizare, precum schimbarea distribuţiei. „Sunt foarte multe maşini pe care le-am depistat cu airbaguri lipsă sau avariate foarte grav la nivel de structură. Auto­mobilele sunt sudate, mascate şi apoi scoase la vânzare, astfel foarte mulţi oameni care nu verifică ceea ce cumpără ajung să fie păcăliţi, într-o piaţă din ce în ce mai mare, cea a maşinilor second-hand, care o să ajungă în curând la 500.000 de bucăţi vândute.“

Inspecţia tehnică se face odată la doi ani, verificându-se noxele, farurile, dacă parbrizul este crăpat sau dacă frânele funcţionează, însă nu şi dacă maşina a avut în trecut avarii grave la nivel de structură. „Maşina poate fi sudată şi din două bucăţi, dacă nu se dezasamblează pe platforma de la RAR şi dacă seriile corespund, atunci poate trece proba cu uşurinţă.“

Inspectorauto.ro, platformă de verificare a maşinilor second-hand pentru accidente ascunse şi kilometri modificaţi, înfiinţată în 2015, îi ajută pe utilizatori să afle eventualele modificări la nivel de automobil prin seria însemnată pe şasiu.

„Avem furnizori de date privind istoricul maşinilor, atât din România, cât şi din multe ţări din Uniunea Europeană, cum ar fi Olanda, Belgia, Cehia, Italia sau Franţa. Suntem singura entitate care oferă informaţii publicului despre istoricul de incidente. Am înfiinţat serviciul pentru a aduce transparenţă în piaţa second-hand de maşini.“