Dacă nu sunteţi pregătiţi să înduraţi durerea unui business, nu vă faceţi antreprenori! Înainte să mergeţi la cursuri despre leadership sau despre cum veţi avea succes, mergeţi la cursuri în care să aflaţi cum veţi da faliment şi vă veţi pierde banii

Autor: Cristian Hostiuc 24.11.2017

Elon Musk, cel care a inventat Tesla, maşina electrică ce a ajuns să rivalizeze cu marii jucători auto tradiţionali, spune că un business propriu înseamnă, înainte de toate, durere.

Conform unui articol agregat de Business Magazin din revista americană Inc.com, în timpul unei vizite la fabrica Tesla, un student l-a întrebat pe Elon Musk care sunt sfaturile lui pentru tinerii antreprenori care aşteaptă să înceapă un business. Răspunsul lui nu a fost o încurajare optimistă; în schimb, el a reamintit oamenilor că antreprenoriatul nu este deloc uşor. ”Cred că este foarte greu să pui bazele unei companii, este chiar dureros. Un prieten de-al meu descrie start-up-urile ca fiind la fel cu mâncatul sticlei şi holbatul în abis. Dacă vrei să faci acest lucru, fă-l. Dacă ai nevoie de cuvinte care te inspiră, nu o face.“ Chiar dacă ceea ce a spus Musk sună demotivant, are de fapt menirea să inspire. Antreprenoriatul este dificil, dar dacă ai o idee, disciplina şi perseverenţa de a o urma, nu îţi face griji despre ce spun alţii, doar urmeaz-o.

Foarte mulţi dintre românii care au intrat în ultimii ani în afaceri sunt dezamăgiţi. Nu este cum se aşteptau, pentru un contract trebuie să munceşti cât nu face, asta dacă îţi încasezi banii, toate cunoştinţele pe care le aveai înainte nu pot fi monetizate, nivelul de trai chiar scade pentru că sunt luni în care nu încasezi nimic şi vii cu bani de acasă, birocraţia românească este kafkiană şi în final totul este o durere.

Toate poveştile de succes sunt doar nişte poveşti, pentru că toţi antreprenorii lumii au vorbit numai de succes şi mai puţin de eşec, de dezbaterile zilnice din business, de dramele personale şi de faptul că nimeni nu-i înţelege.

Vorba hitului Deliei: ”Ce are ea şi nu am eu“, diferenţa între antreprenori, între succes şi eşec nu o face raţiunea, nu o fac calculele, ci nebunia, determinarea şi energia de care dai dovadă.

Pe hârtie toate cifrele par în regulă, produsele se vând, banii se încasează, iar profitul vine. Realitatea, dar mai ales realitatea românească, este total diferită, banii nu se încasează, profitul nu vine, dar cresc datoriile.

În prezentările de leadership, prea puţin se vorbeşte despre eşec, despre durerea din business de care vorbeşte Elon Musk, despre nebunii şi încrederea oarbă că vei reuşi.

Conform Inc.com, principalul sfat al miliardarului este: ”Ascultă-ţi inima mai întâi, apoi capul“. Anul trecut, Tim Cook, şeful Apple, a vizitat India şi a participat la un meci de crichet, unde a fost intervievat de un jurnalist. ”Fă ceea ce îţi place şi dedică-ţi tot sufletul în această direcţie; apoi, bucură-te de experienţă“, este sfatul pe care l-a dat el tinerilor. În cariera lui, a prioritizat deciziile luate cu inima în defavoarea celor raţionale. Spre exemplu, a ales să se mute de la Compaq la Apple fiindcă misiunea Apple s-a aliniat cu scopul dorit de el. În discursurile lui anterioare a menţionat şi că nu ar trebui să lucrezi pentru bani. ”Acest lucru se traduce prin găsirea unui rol care să fie aliniat cu scopul tău; banii vor urma.“

Când Apple a ajuns ceea ce este acum, este uşor să vorbeşti, dar dacă s-ar scrie povestea de început - când toţi aveau îndoieli că vor reuşi şi că numai unul credea acest lucru, Steve Jobs -, lumea ar privi afacerea mai puţin din perspectiva banilor care se învârt şi mai mult din puterea care îţi trebuie pentru a te lupta cu toţi ca să-i convingi de ceea ce faci.

Nimănui nu-i place să povestească despre eşec, pentru că ar deveni vulnerabil în ochii celorlalţi, care l-ar considera un ratat.

România excelează la acest capitol în care totul trebuie să fie show off pentru a da senzaţia că îţi merge bine, pentru că dacă ai arăta că îţi merge prost, ai fi un lepros, nimeni nu ar sta lângă tine şi nimeni nu ar face business cu tine.

Nebunia trebuie să bată raţiunea ca să poţi îndura durerea din business, ca să poţi să treci peste gropile din economie şi ca să ieşi din mlaştina de zi cu zi.

Mulţi antreprenori români tineri nu sunt pregătiţi pentru durere, mai ales dacă au avut un job bun înainte sau dacă au stat pe banii familiei.

E-mailurile voastre sunt pline de invitaţii la conferinţe în care afli cum vei avea succes, cum poţi să găseşti oameni, cum poţi să-i înveţi fiscalitate în câteva ore, cum poţi să fii inspirat de un lider din afară.

Nu prea am văzut cursuri în care să înveţi despre eşec, despre cum este să te simţi ratat în business, despre faptul că la început, sau poate întotdeauna, vei pierde şi poate cândva, în viitor, vei câştiga. Cine se înscrie?

Această opinie a apărut pentru prima dată pe www.businessmagazin.ro