Care sunt cele mai mari riscuri întâlnite pe piaţa locală la achiziţia unei maşini la mâna a doua: de la daune totale ascunse în maşini cu puţini kilometri, la maşini fără elemente de reducere a noxelor

Autor: Bogdan Alecu 07.12.2017


Anul 2017 este unul record pentru piaţa auto de maşini second hand, înregistrându-se aproape o jumătate de milion de tranzacţii, volum care însă ascunde şi foarte multe capcane, mai ales pentru cei ce cred că încă există “chilipiruri” în piaţa auto locală.

Potrivit celor de laInspectorAuto.ro cele mai periculoase automobile second-hand sunt maşinile daună totală reparate, în condiţiile în care odată ce şasiul a fost îndoit, iar asupra lui s-a intervenit termic sau mecanic pentru a-l îndrepta, acesta nu mai oferă nicio siguranţă în cazul unui nou incident rutier.

"Din 1.000 de maşini verificate online pe platforma InspectorAuto.ro în ultima perioadă circa 14% au avut o valoare de reparaţie care indică avarii serioase, iar aproximativ 6% au avut avarii atât de mari încât ar fi trebuit să fie daune totale. Pentru a evita cumpărarea unei epave pe roţi recomandăm verificarea  autoturismului în baza de date a InspectorAuto.ro, ca pas preliminar, apoi o verificare tehnică  şi de caroserie într-o unitate service autorizată R.A.R., care face inclusiv test de grosimea stratului de vopsea şi verifică integritatea sitemului de siguranţă (airbag-uri, centuri, calculator airbag etc)", spune Mihai Cune, fondator şi director general al InspectorAuto.ro.

Maşini fără airbaguri

O problemă la fel de gravă precum maşinile daună totală a fost comercializarea unor maşini fără airbaguri, care în multe cazuri pleacă tot dintr-o fostă daună totală. La prima vedere maşina pe care o ai în faţă şi vrei să o cumperi arată impecabil, iar la testul de diagnoză nu apare nicio eroare referitoare la airbaguri pentru că samsarii au pus o piesă electronică în locul acestora. Dacă maşina prezintă urme suspecte în partea frontală sau se văd urme de intervenţie pe trager, are elemente revopsite, data de fabricaţie a farurilor este mai nouă decât maşina sau îmbinarea elementelor de caroserie nu este simetrică, etc. apelaţi la un service să verifice atent caroseria maşinii pentru urme de avarii majore şi pentru a vă arăta că există airbag în volan şi la pasager sau în montanţii parbrizului (operaţiunea durează aproximativ o oră şi cu ajutorul unei camere endoscopice se poate afla totul).

“Accept orice test”

“Mesajul accept orice test în anunţ este menit să îi descurajeze pe cumpărători să nu mai verifice maşina. Este o falsă transparenţă, în ideea că dacă vânzătorul acceptă un test într-un service înseamnă că maşina este conform descrierii din anunţ şi nu are nimic de ascuns.  Este foarte important ca maşina să fie verificată înainte de a da banii pe ea. Sunteţi pe cale să cheltuiţi o sumă mare de bani şi ar fi bine să ştiţi pe ce îi daţi”, explică Mihai Cune.

Filtrul de particule anulat

Maşinile diesel fabricate după anul 2005 sunt dotate din fabricaţie cu filtrul de particule, care după aproximativ 250.000 de kilometri ar trebui schimbat sau curăţat dacă se mai poate.

Maşinile diesel care vin din Germania cu foarte mulţi kilometri sunt în general pe finalul vieţii filtrului de particule, kilometri sunt daţi înapoi şi cumpărătorul se trezeşte cu o foarte mare problemă la câteva luni după ce a cumpărat maşina.

“În multe situaţii, samsarii chiar vor anula filtrul de particule pentru ca maşina să meargă fără probleme şi să nu intre în modul de avarie, acea limitare la 3.000 de ture a motorului. După anularea filtrului de particule, maşina va funcţiona fără probleme însă va emite noxe ridicate şi fum, din când în când, la accelerări mai rapide. Cumpărătorul va afla abia la următoarea vizită la ITP că maşina lui are noxe peste limite şi are filtrul de particule anulat. Dacă vânzătorul susţine că maşina are filtrul de particule nou, schimbat, dar ea are sub 200.000 km se ridică mari semne de întrebare”, a spus Mihai Cune.

Distribuţia

Samsarii iau maşini cu kilometri aproape de schimbarea distribuţiei, întrucât pot negocia cel puţin 500 de euro, cam cât costă operaţiunea. Apoi dau kilometrajul înapoi fără să schimbe distribuţia şi îi lasă cumpărătorului riscul de a se trezi cu motorul defect din această cauză. De aceea, când cumpăraţi o maşină second-hand este recomandat să schimbaţi distribuţia dacă nu cunoaşteti persoana de la care aţi cumpărat-o şi nu puteţi afla rulajul real.

De exemplu, unii samsari vând maşini cu 170.000 km şi trec în anunţ că a fost schimbată distribuţia, care normal se schimbă la 210.000 de km.

În momentul în care se rupe cureaua de distribuţie sau lanţul de distribuţie, mai multe componente din motor vor fi avariate. Au fost cazuri în care după această întâmplare maşina a avut nevoie de un alt motor. Puteţi verifica dacă distribuţia a fost schimbată, la un service; după ce se desface un capac se poate observa starea curelei de distribuţie.

Maşini din Vest cu kilometri puţini

Maşinile cu kilometri puţini costă în statele din Europa de Vest cu 10-20% mai puţin decât o maşină nouă, deci sunt extrem de scumpe şi nu ar merita să fie aduse în România şi vândute. Cu toate acestea, samsarii din România au aceste maşini la vânzare şi la un preţ foarte mic, deci este clar că autoturismele au un rulaj mult mai mare şi kilometrii au fost daţi înapoi.

Sunt cazuri când samsarii de maşini nu dau înapoi sute de mii de kilometri, o fac doar pentru 4.000 de kilometri să zicem. Ei fac acest lucru din motive de marketing ca să sune bine în anunţ. în loc de 203.000 de kilometri, aceştia preferă 199.000 de kilometri pentru ca anunţul lor să apară la căutări cu pragul până la 200.000 de kilometri. Este o practică des întâlnită.