Protestele violente din Iran vin când relaţiile de business cu Germania devin din ce în ce mai strânse

Autor: Catalina Apostoiu 04.01.2018

Percepţia generală este că relaţiile comerciale dintre Iran şi Germania se rezumă la petrol şi automobile, însă aceasta este incorectă, arată Michael Tockuss, preşedinte al Camerei de Comerţ Germano-Iraniene, DIHK, citat de Deutsche Welle.

Iranul, cu o populaţie de 80 de milioane de locuitori,  este o piaţă aproape la fel de mare ca Germania. Mulţi exportatori europeni, nu doar din Germania, şi-ar dori o prezenţă mai mare acolo. 

Ţiţeiul iranian este direcţionat către China, India şi alte ţări asiatice.

„Aproxi­mativ 60% din veniturile comerciale totale ale Iranului derivă din vânzările de petrol şi gaze. Este un procent ridicat, însă şi celelalte 40 de procente sunt la fel de importante. Economia iraniană este cea mai diversificată industrial din regiune“, potrivit lui Tockuss.

Produsele exportate de Iran în Germania includ covoare persane şi fructe uscate. În trecut, înainte de impunerea unor sancţiuni economice drastice asupra Iranului în 1995, ţara exporta unele produse industriale în Europa, cum ar fi motoare pentru camioane. În prezent, Iranul co­ntinuă să exporte produse ca unelte, produse chimice şi farmaceutice, însă numai către vecinii săi din regiune, nu către Europa.

„Calitatea produselor industriale iraniene adesea nu corespunde standar­delor cerute de pieţele europene“, spune Tockuss. Totuşi, lucrurile s-ar putea schimba, în condiţiile în care Iranul colaborează cu parteneri europeni pentru creşterea calităţii. În ceea ce priveşte Germania, aceasta exportă echipamente industriale, produse chimice şi electrice, utilaje pentru construcţii şi alte produse high-end către Iran. În perioada cea mai recentă pentru care există date, ianuarie-octombrie 2017, Germania a exportat bunuri de 2,358 miliarde de euro în Iran şi a importat bunuri de numai 328 milioane de dolari din această ţară. Exporturile germane către Iran au crescut cu peste 27% anual în perioada 2015-2016, menţinându-se pe o tendinţă ascendentă.

„Excedentul comercial al Germaniei cu Iranul este masiv“, arată Tockuss.

„Însă aceasta nu este o noutate. Iranienii se plâng de acest lucru din când în când, iar noi încercăm să găsim modalităţi de a încuraja creşterea exporturilor iraniene în Europa şi Germania, însă avem excedente comerciale uriaşe cu Iranul de 40 de ani“.

Relaţiile dintre Iran şi Europa au început să se normalizeze după acordul din iulie 2015, iar drept rezultat eforturile de dezvoltare în continuare a comerţului şi investiţiilor dintre Iran şi Germania s-au accelerat.

„O cerinţă cheie a iranienilor este ca firmele germane să nu exported oar bunuri în Iran, ci şi să înfiinţeze facilităţi de producţie acolo“, spune Tockuss.

În urma noilor sancţiuni impuse Iranului de către americani în iulie 2017, companiile europene trebuie să aibă grijă să evite includerea de componente americane sau tranzacţii cu bănci americane în afacerile cu Iranul.

Deşi Germania, asemeni altor ţări europene, se străduieşte să-şi normalizeze relaţiile cu Iranul, companiile germane ar putea ezita să investească în această ţară din cauza posibilităţii izbucnirii unui conflict militar cu SUA sau aliaţii săi regionali. Însă această posibilitate este una redusă, potrivit lui Tockuss.

Cât priveşte actualele tensiuni interne din Iran, aceastea nu vor diminua probabil interesul companiilor europene faţă de dezvoltarea de legături de business cu o piaţă promiţătoare pe termen lung.

Ce ar putea face Germania în plus pentru a-şi consolida legăturile de business cu Iranul?

„Un lucru pe care Germania l-ar putea face pentru dezvoltarea comerţului cu Iranul este să îmbunătăţească procedurile legate de vizele pentru afaceri“, spune Tockuss. „În prezent, dacă un om de afaceri iranian doreşte să meargă în Germania pentru a studia piaţa, acesta nu poate obţine o viză mai devreme de patru sau mai multe luni“.