Un fost secretar de stat din Transporturi a fost trimis în judecată de DNA pentru că ar fi luat mită 5,3 milioane de euro de la compania care a construit noul terminal al aeroportului Otopeni

Autor: Ştefan Stan 08.01.2018

Anton Marin, fost secretar de stat şi vicepreşedinte al Consiliului Tehnico - Economic în cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, ce avea în coordonare activitatea Companiei Naţionale “Aeroportul Internaţional Henri Coandă-Bucureşti”, a fost trimis în judecată de DNA pentru că ar fi luat mită peste 5,3 milioane de euro, potrivit unui raport al DNA.

Banii ar fi fost primiţi de la compania care a realizat noul terminal din Aeroportul Otopeni, pentru a aviza, în perioada 15 iunie - 17 iulie 2009, documentaţia privind obiectivul de investiţii “Dezvoltare şi Modernizare Aeroport Internaţional Bucureşti – Otopeni”, nota de fundamentare şi proiectul de hotărâre de guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici reactualizaţi, precum şi aprobarea continuării lucrărilor şi a finanţării.

Vedeţi mai jos rechizitoriul DNA şi comunicatul Direcţiei Naţionale Anticorupţie.

În anul 2009, se afla în derulare un contract modernizare a Aeroportului Internaţional Henri Coandă, în cadrul căruia, în executarea actului adiţional nr. 9/07.12.2007, începuse proiectarea unui nou terminal. Statutul ţării noastre de membru al UE, precum şi perspectiva aderării la spaţiul Schengen impunea o reactualizare a obiectivului de investiţii, concomitent cu aprobarea, la nivelul ministerului transporturilor şi infrastructurii a unor indicatori tehnico-economici actualizaţi.


Compania internaţională care avea de executat lucrările la noul terminal predase proiectul şi întreaga documentaţie către beneficiar - Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (C.N.A.I.B.) la finalul anului 2008 şi urma ca aceasta din urmă să se ocupe de obţinerea avizelor şi aprobărilor necesare demarării lucrărilor.


Cu toate că C.N.A.I.B. a înaintat solicitarea de aprobare a noilor indicatori tehnico-economici încă de la începutul lunii februarie 2009, până în luna iunie 2009, la nivelul Ministerului transporturilor şi infrastructurii nu se luase încă vreo decizie, iar din cauza lipsei de finanţare, lucrările pe şantierul Otopeni stagnau.

În aceste împrejurări, în perioada iunie – noiembrie 2009, inculpatul Anton Marin, în calitatea menţionată mai sus, a acceptat promisiunea şi ulterior, a primit, de la reprezentantul filialei din România a companiei internaţionale care avea în executare contractul de modernizare la aeroportul Otopeni (martor în cauză), suma totală de 22.760.654 lei (aproximativ 5,3 milioane euro la cursul de schimb din acea perioadă), ce reprezenta un comision de 3,5% din valoarea cu care urma să se suplimenteze contractul de execuţie a lucrărilor.

Banii respectivi au fost primiţi de inculpat pentru a aviza, în perioada 15 iunie - 17 iulie 2009, documentaţia privind obiectivul de investiţii “Dezvoltare şi Modernizare Aeroport Internaţional Bucureşti – Otopeni (…)”, nota de fundamentare şi proiectul de hotărâre de guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici reactualizaţi ai obiectivului de investiţii menţionat mai sus, precum şi aprobarea continuării lucrărilor şi a finanţării obiectivului respectiv.

Ca urmare a acestor demersuri, proiectul de hotărâre de guvern a fost adoptat, fiind emisă Hotărârea de Guvern nr. 852/2009, act administrativ necesar pentru încheierea actului adiţional nr. 10 din data de 21.08.2009 la contractul din data de 30.04.1992 pentru Dezvoltarea şi Modernizarea Aeroportului Internaţional Bucureşti – Otopeni, având ca părţi Compania Naţională Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Bucureşti şi societatea omului de afaceri.
Banii au fost primiţi de inculpatul Anton Marin prin intermediul unei societăţi comerciale unde acesta avea calitatea de asociat. 

Inculpatul Anton Marin a beneficiat de ajutorul inculpatului Ionescu Adrian Mihai care, în luna iunie 2009, cu ocazia unei întâlniri pe care acesta din urmă a avut-o cu reprezentantul companiei internaţionale, i-a specificat acestuia “pretenţiile” primului inculpat precum şi modalitatea de remitere a banilor. Astfel, între compania internaţională şi societatea controlată de inculpatul Anton Marin a fost încheiat un contract de subantrepriză, suma de 22.760.654 lei fiind achitată prin transfer bancar, în perioada 23 iulie – 20 noiembrie 2009, şi reprezenta contravaloarea unor lucrări de organizare şantier care nu au fost executate în realitate.

Suma de bani obţinută în modalitatea de mai sus a fost folosită în interesul firmei unde inculpatul Anton Marin era asociat. 

În cauză s-a dispus instituirea măsurii asigurătorii a sechestrului asupra mai multor imobile ce aparţin inculpatului Anton Marin. 

Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului Bucureşti, cu propunere de a se menţine măsurile asigurătorii dispuse în cauză