Titanii corporate au de acum un acronim: BAADD. E de rău

Autor: Bogdan Cojocaru 23.01.2018

Big, anti-competitive, addictive and destructive to democracy, adică mari, anticompetitive.



A lucra pentru Google şi Facebook şi, poate mai puţin, pentru Amazon este pentru mulţi un vis. La a conduce o astfel de companiei mulţi nici n-ar îndrăzni să viseze.

Sunt afaceri mari, pornite în ideea de a face lumea mai bună, care acum produc miliarde şi miliarde de dolari. Însă banii mulţi atrag atenţie şi sus­piciuni. Acum, aceste com­pa­­nii sunt acuzate că sunt BAADD (big, anti-com­pe­ti­tive, addic­ti­ve and destructive to demo­cra­cy), adică mari, anti­com­pe­ti­tive, de natură să creeze de­pen­­denţă şi distructive pentru de­mo­craţie, scrie The Economist. Auto­ri­tăţile de reglementare le amen­­dează, politicienii le înfie­rează şi foşti admiratori spun acum că puterea lor face rău.  

Toată această furie este îndreptată greşit. Prezumţia că afacerile mari sunt neapărat imorale este greşită. Apple este cea mai mare com­pa­nie listată şi poate fi ad­mi­rată pentru a­ceas­ta. Şi a ajuns în această poziţie producând bunuri pe care lu­mea le râvneşte, într-un mediu cu concurenţă acerbă.

Mul­tor servicii online le-ar fi mai rău ca acum dacă furnizorii lor ar fi mai mici. Legătura dintre smartphone-uri şi nefericire nu este dovedită. Fake news nu este un fenomen prezent doar în lumea virtuală.

Platformele mari de tehnologie, în special Facebook, Google şi Amazon, trezesc temeri mai ales în ceea ce priveşte concurenţa loială. Aceasta pentru că de multe ori companiile beneficiază de excepţii de la lege. Facebook şi Google sunt rar trase la răspundere pentru ce fac userii lor, spre deosebire de, spre exemplu, companiile de publishing. Iar de ani de zile cei mai mulţi dintre cumpărătorii de pe Amazon nu plătesc taxa de vânzare. În plus, cele mai multe dintre companiile mari de tehnologie nu au concurenţi de aceeaşi talie cu ele. Facebook, Google şi Amazon au devenit piaţa în sine, asigurând infrastructură (sau platforme) pentru o mare parte din economia digitală. Multe dintre serviciile lor par să fie gratuite, însă utilizatorii „plătesc“ pentru ele dându-le datele personale. Astfel, aceste companii sunt puternice, iar valoarea acţiunilor lor sugerează că investitorii contează pe ele să se dubleze sau să se tripleze ca mărime în următorul deceniu.

Este justificată teama că aceşti titani ai tehnologiei îşi vor folosi puterea pentru a-şi proteja şi extinde dominaţia în detrimentul consumatorilor. Factorii de deciziei au sarcina dificilă de a-i potoli fără a pune frână inovării.

 

Domină toată piaţaî

Cele mai multe dintre companiile mari de tehnologie nu au concurenţi de aceeaşi talie cu ele. Facebook, Google şi Amazon au devenit piaţa în sine, asigurând infrastructură (sau platforme) pentru o mare parte din economia digitală.