Advertiserii se revoltă împotriva Google şi Facebook. Gigantul Unilever, unul dintre cei mai mari jucători din piaţa de marketing digital, ameninţă că îşi retrage reclamele

Autor: Ştefan Stan 13.02.2018

Ginganţii americani din Tech deja încep să fie afectaţi puternic legat de impactul lor asupra societăţii, atât de politicieni, cât şi de susţinători ai drepturilor oamenilor, dar şi de investitori activişti şi de foşti angajaţi. Acum unii dintre ce mai mari clienţi încep să îşi schimbe discursul şi să amplifice criticile unei pieţe digitale dominate de Google şi Facebook, potrivit Financial Times. 

Unilever, unul dintre cei mai mari spenderi din piaţa de marketing digital, ameninţă că îşi va retrage reclamele din platformele digitale dacă crează diviziune, inspiră ură şi nu reuşesc să implementeze măsuri care să protejeze copiii. 

Nu este prima oară când Keith Weed, directorul de marketing al Unilever, a criticat lumea obscură a digital media. În trecut, el si-a îndreptat critica asupra platformelor care nu oferă suficientă transparenţă în legătură cu datele şi metricele obţinute, punând presiune să se asigure că reclamele sunt văzute de oameni reali. Problema crucială de acum, spune el, este dacă consumatorii mai au încredere în ce văd online, având în vedere îngrijorările legate de fake news, scandalul alegerilor şi multele platforme politice care glorifică terorismul şi exploatează copiii. 

Acestea sunt în general văzute ca probleme etice care cer un răspuns sub forma unor noi legi, cum a introdus Germania amenzi pentru companiile care nu reuşesc să înlăture discursurile de ură şi ştirile false. Totuşi, din perspectiva advertiserilor, este o problemă de controlul calităţii: platformele digitale care promit că reclamele vor apărea lângă un conţinut adecvat, dar nu reuşesc să livreze acest lucru. 

Deşi Google şi Facebook îşi cresc eforturile să aibă grijă de contentul publicat pe platformele lor, în răspuns la creşterea îngrijorărilor publice şi la schimbările de legislaţie, au fost în general ezitanţi să îşi asume responsabilitatea sau să ia implementeze acţiuni concrete care ar aduce o schimbare semnificativă a modelului de business. 

Experienţa YouTube ar trebui să exprime cel mai bine acest lucru. Platforma video a primit o lovitură puternică după ce clienţi majori şi-au retras reclamele după ce au fost publicate lângă conţinut extremist sau video-uri care au copii în prim-plan. YouTube angajează acum tot mai mulţi oameni care să facă un audit al locurilor unde pot rula reclamele şi unde nu ar trebui să apară. Totuşi, YouTube a ezitat pânăa cum să schimbe regulile care ar putea ”supăra” comunitatea.