Studiu: Doar una din 12 firme au cont pe Facebook. Ce motive invocă patronii

Autori: Dan Straut , Mediafax 17.02.2018

„Explicaţia multora dintre patronii care continuă să ignore cea mai mare reţea socială din România este că pe Facebook ar sta doar copiii”, dar - potrivit Facebrands.ro - „doar 9% dintre conturi aparţin, de fapt, tinerilor sub 18 ani”. Mai mult decât atât, „publicul învârstă de 18-45 de ani, adică segmentul oamenilor activi, reprezintă 60% din totalul utilizatorilor, fiind deci în proporţie covârşitoare adult”.

Autorii studiului mai arată că o mare parte din patronii care au creat pagini pentru afacerile lor au avut un singur scop: să adune cât mai multe like-uri. „Sunt postări cu filmuleţe amuzante sau poze cu pisici, fără nicio legătură cu afacerile lor. Iar când vor să comunice câte ceva despre afacerea lor postează pliante neatractive, transpuse grosolan din offline în online. În mod natural, după ce ai obişnuit oamenii cu pisici, postările cu serviciile de curăţenie pe care le oferi nu au cum să aibă efectul scontat”, menţionează reprezentanţii Facebrands. Potrivit acestora, principala provocare a marketingului online este adaptarea mesajului. „Obişnuiţi cu reclamele de la TV, mulţi au avut iluzia că simpla transpunere în online a unei reclame convenţionale va aduce aceleaşi beneficii”.

„Comunicarea în online e mult mai personală. Oamenii caută pe Facebook prieteni, dezbatere şi vor să vadă cu totul altceva decât ce apare la TV. De aceea, foarte mulţi advertiseri se folosesc de influencerii populari pe Facebook atunci când vor să comunice un mesaj sau un produs”, spune Mircea Bravo, un entertainer care are o comunitate de Facebook de aproape 900.000 de urmăritori.

„Să promovezi ceva pe Facebook în acest moment este mult mai ieftin şi mai eficient decât pe mediile offline”, continuă Mircea Bravo, care spune că reţeaua de socializare oferă toate instrumentele de măsurare pe loc a impactului campaniei. „Ştii în orice moment câţi oameni s-au uitat la tine, din ce grupuri sociale, câte secunde au vizionat şi ce dezbatere a generat postarea, spre deosebire de bannerele outdoor care costă câteva mii de euro pe lună şi nu poţi să cuantifici efectul campaniei”.

Întârzierea cu care întreprinzătorii români acceptă noile canale de comunicare din mediul online este reflectată şi de cel mai recent studiu al Institutului Naţional de Statistică (INS) privind societatea informaţională. Astfel, ponderea companiilor care deţin un site propriu este de 45,4%, cu toate că 86,1% sunt conectate la reţeaua de Internet. Ponderea gospodăriilor populaţiei conectate la Internet este de 49,9%.

Potrivit INS, cele mai mari ponderi ale firmelor cu site propriu se regăsesc în regiunile Bucureşti-Ilfov (63,7%) şi Centru (50,2%), urmate de Nord-Est şi Nord-Vest (40,3%). Cele mai mici ponderi se regăsesc în Sud-Oltenia (26,3%), în Vest (36,2%) şi în Sud-Est (36,5%).

Din punctul de vedere al conectării la Internet, media naţională este de 86,1%, iar pe sectoare de activitate avem 86,7% din firme în industrie şi construcţii, 84,3% în domeniul serviciilor şi 81,7% în comerţ.

Datele INS mai arată că, în medie, la nivel naţional, 87% din firme sunt dotate cu unul sau mai multe calculatoare, repartiţia pe sectoare de activitate fiind de 88% în industrie şi construcţii, 87,7% în comerţ şi 85,2% în construcţii. Sectorul bancar se prezintă cu 100% din unităţi dotate cu calculatoare, toate (100%) fiind racordate şi la Internet şi având site-uri proprii.

Cum îşi utilizează firmele aceste dotări IT&C în relaţia cu autorităţile? Studiul INS arată că 73,5% interacţionează cu instituţii publice pe cale elecronică, 69,3% obţin informaţii, 67,8% descarcă formulare, 64,7% returnează formulare completate şi 63,5% îndeplinesc toate procedurile administrative exclusiv pe această cale.

Unităţile de învăţământ asigură, în medie, doar 12 calculatoare la suta de elevi şi studenţi şi 11 conexiuni Internet la suta de elevi şi studenţi, mai arată studiul INS.

Privite „în oglindă”, statisticile oficiale prezentate mai sus arată, pe scurt, astfel: 54,6% din firme nu au un site propriu, 92,5% nu au un cont pe Facebook, 23,9% nu sunt nici măcar racordate la Internet, 13% nu au calculatoare şi 26,5% nu interacţionează pe cale digitală cu autorităţile, iar în învăţământ 88% din elevi/studenţi nu beneficiază, din partea unităţilor, de acces la calculatoare şi la Internet.