Anda Rojanschi, Partener D&B David şi Baias: Valoarea tranzacţiilor în imobiliare a depăşit 1 mld. euro în 2017, plus 10%

Autor: Cristina Bellu 05.04.2018

Sectoarele hotelier, retail şi industrial au fost cele mai dinamice.



Piaţa tranzacţiilor din România a atins un nivel record în 2017, sectorul imobiliar înregistrând cu precădere o evoluţie pozitivă, unde valoarea totală a tranzacţiilor a depăşit un miliard de euro, o creştere de peste 10% faţă de anul anterior, potrivit unui raport PwC.

“Pentru sectorul imobiliar, anul 2017 a fost cu deosebire unul prolific, valoarea tranzacţiilor înregistrate depăşind un miliard de euro, cu o creştere de cel puţin 10% faţă de anul precedent. Din perspectivă tranzacţională, sectoarele cele mai dinamice au fost cel hotelier, urmat de sectorul de retail şi cel industrial“, spune Anda Rojanschi, Partener D&B David şi Baias.

La rândul său, Francesca Postolache, Partener PwC România menţionează că se remarcă o continuare a dezvoltării pieţei imobiliare locale atât pe segmentul rezidenţial cât şi pe cel al clădirilor de birouri, pe fondul contextului macroeconomic favorabil.

„Preţurile pe segmentul rezidenţial, de exemplu, au crescut constant, la fel şi cererea, în ciuda majorării costurilor de finanţare.(...)”, spune Francesca Postolache.

La nivel global, piaţa imobiliară oferă investitorilor randamente bune şi o perspectivă pozitivă, potrivit raportului realizat de către PwC în colaborare cu Urban Land Institute (ULI).

„La nivel global, observăm o schimbare valorică importantă de la pasiva componentă de tip <<cărămidă şi mortar>> la o abordare mai dinamică şi cu accent mai mare pe operaţional. Acest lucru este important pentru investitori - care pe de o parte sunt nevoiţi să gestioneze riscul, dar care, pe de altă parte caută soluţii inovatoare şi eficiente din punct de vedere al costului pentru a putea avea acces la expertiză operaţională şi inovare, sau vor trebui să suporte pierderile”, mai adaugă Francesca Postolache.

Ciclul târziu al investiţiilor pe piaţa imobiliară şi dificultăţile tot mai mari în a genera afaceri şi a plasa capital a dus la un val de consolidare în rândul companiilor deţinătoare de proprietăţi şi a managerilor de fonduri de investiţii, se mai arată în raport.

Având în vedere aceste aspecte, PwC şi ULI consideră că firmele din domeniul imobiliar trebuie să găsească noi modele pentru a strânge şi genera capital.

Studiul face referire în mod deosebit la felul în care companiile imobiliare fac afaceri, mai ales în contextul în care din ce în ce mai mulţi clienţi solicită noi servicii, cum ar fi cel de „spaţiul ca serviciu”. Datorită acestor schimbări sistemice la nivel de industrie, companiile imobiliare vor avea nevoie de abilităţi de cercetare şi analiză de big data, dar şi de implementarea de noi tehnologii, pentru a îmbunătăţi procesele de luare a deciziilor, de management şi de evaluare.

„Companiile imobiliare şi cele care activează în acest domeniu trebuie să-şi schimbe modelul de business, în principal prin adoptarea de noi tehnologii şi îmbinarea utilizării acestora pentru oferirea de noi produse. Evoluţiile tehnologice şi adaptarea acestora la piaţa imobiliară sunt elemente care vor defini felul în care, pe viitor, se vor face afacerile în acest sector. Transformarea trebuie să fie cât mai rapidă deoarece nevoile clienţilor sunt în permanentă schimbare, iar companiile care nu vor fi în stare să se folosească de noile tehnologii şi să-şi schimbe modelul de afaceri riscă să iasă din afaceri”, explică Anda Rojanschi.