Criza mittelstandurilor: după ce cresc cu părinţi stresaţi, copiii proprietarilor de IMM-uri vor să facă altceva cu propriile vieţi

Autor: Catalina Apostoiu 16.04.2018

Renumitele Mittelstand germane, firmele mici şi mijlocii care constituie coloana vertebrală a economiei germane, se confruntă cu o criză serioasă în condiţiile în care o generaţie de fondatori şi manageri se apropie de momentul pensionării, scrie Handelsblatt.

Aceste firme, definite ca afaceri de familie şi având nu mai mult de 500 de angajaţi, aveau deja în faţă un an dificil. Acestea trebuie să se pre­­gătească pentru noi regle­men­tări europene privind protecţia da­telor şi pentru noi standarde legate de achiziţiile online cu contractorii, stan­darde care vor fi introduse în octombrie. Şi totuşi, pentru că mulţi dintre şefii din generaţia fondatoare îm­bătrânesc, cea mai serioasă pro­ble­mă rămâne asigurarea unei suc­ce­siuni ordonate. Potrivit băncii de dezvoltare KfW, aproximativ 236.000 de IMM-uri germane vor fi în căutarea unui succesor până la sfârşitul anului viitor.

Totuşi, foarte puţini din actualii proprietari sau şefi sunt dispuşi să caute în afara familiei. Peste jumătate din senior manageri vor ca transferul să se facă către cineva din interior familiei, potrivit KfW.

Alţi 25% iau în calcul angajaţi sau un co-proprietar, iar 42% se gândesc la un cumpărător din afară.

Totuşi, în cele mai multe cazuri nu există un succesor potrivit sau disponibil în familiile cu afaceri din Germania. „De ceva vreme am observat că membrii familiilor sunt din ce în ce mai puţin dispuşi sau incapabili să-şi asume astfel de responsabilităţi. iar aceasta nu în ultimul rând pentru că cei mai tineri văd în mod direct cum compania domină viaţa de zi cu zi a celor mai în vârstă“, spune Rosemarie Kay, de la Institutul German pentru Cercetare în sectorul IMM-urilor (IfM). După ce cresc cu părinţi stresaţi, copiii vor să facă altceva cu propriile vieţi.

Găsirea unei echipe externe de management sau a unui fondator pentru preluarea business-ului reprezintă o provocare serioasă, spune Jorg Zeuner, economist-şef la KfW. Vânzarea firmei tinde de asemenea să ducă la dezamăgire. „Aşteptările multor proprietari mai vârstnici sunt prea mari“, potrivit lui Andrej Kirschke din cadrul firmei de consultanţă Argonas Corporate Finance. Kirschke arată de asemenea că cei care-şi vând compania către un străin sunt profund deprimaţi din cauza ataşamentului emoţional profund.

Din acest motiv numai 29% dintre companiile Mittelstand ajuns să aleagă un succesor din afara familiei, 18% dintre acestea alegând angajaţi din interiorul companiei. Dar şi această soluţie duce la un sentiment de frustrare, potrivit lui Christoph Reiter, şef al firmei de consultanţă Reiter.