ZF Live. Raluca Stanciu, francize.ro: Cine vine la Conferinţa de francize Transilvania. În ce francize poţi să investeşti şi cât costă

Autor: Alexandra Cepăreanu 03.05.2018

Piaţa francizelor din România creşte susţinut de trei ani, ajungând de la 1,9 miliarde de euro în 2015 la 2,5 mld. euro în anul următor şi apoi s-a apropiat de 3 mld. euro în 2017, conform estimărilor companiei de consultanţă în domeniu francize.ro.

Investiţiile necesare pentru deschi­derea unei francize variază de la 5.000 la 100.00 de euro, este de părere Raluca Stan­ciu, managing partner al businessului francize.ro. Ea a fost prezentă în cadrul emi­siunii de business ZF Live.

„Francizele care costă 5.000 de euro sunt de regulă cele din domenii precum training, consultanţă, intermediere servicii financiare. Restaurantele, cafenelele şi în general francizele din sectorul serviciilor sunt cele care au costuri ce ajung la 100.000 de euro”, spune ea.

Raluca Stanciu va fi prezentă în calitate de speaker pe 16 mai 2018 la prima ediţie a Forumului de franciză Transilvania ce va avea loc la Cluj-Napoca şi va fi organizat de Ziarul Financiar împreună cu compania de consultanţă francize.ro. În premieră, în cadrul evenimentului vor fi prezenţi trei antreprenori români care îşi lansează conceptul de franciză. În total vor fi prezenţi 15 speakeri printre care se numără Drossos Chrysanthou - masterfrancizat al curăţătoriilor 5asec, Moritz Fried - fondator al gelateriilor Moritz Eis, Ştefan Popa - fondator şi CEO al aBeauty Clinique şi Gabriel Vişan - master licentiat pentru Leadership Management International şi Institute of Microtraining.

În toamna lui 2017 Ziarul Financiar a organizat împreună cu compania de consultanţă francize.ro prima ediţie a Forumului investitorilor în franciză, care a adunat la Bucureşti peste 300 de manageri, antreprenori şi consultanţi. „Fondatorul companiei de îngheţată «Moritz Eis» va anunţa conceptul de franciză la Cluj, antreprenorul Vasi Andreică, fondatorul Ted’s Coffee va vorbi despre planul de dezvoltare pentru piaţa din Cluj, la fel şi Ştefan Popa, fondatorul clinicilor de înfrumuseţare Beauty”, a spus Raluca Stanciu, managing partner al francize.ro în cadrul emisiunii de business ZF Live.

Ea a adăugat că iniţiativa de a organiza evenimentul de la Cluj a venit în contextul în care oraşul este a doua piaţă ca mărime şi dezvoltare după Bucureşti şi pentru că este văzut ca fiind un hub. Aici a început să se dezvolte toată zona Ardealului.

Pe piaţa de francize din România există peste 400 de concepte cu afaceri totale ce se apropie de trei miliarde de euro, potrivit celor mai recente date. În ceea ce priveşte cele mai căutate domenii, retailul a fost mult timp lider.

Deşi ca număr de concepte rămâne pe primul loc cu 163 de tipuri de businessuri, HoReCa (88 de concepte) şi serviciile (102) vin puternic din urmă.

„Provocarea pentru cei care vor să fie francizaţi este să îşi găsească franciza porivită. Înainte să ia o decizie, aceştia trebuie să cunoască şi să verifice piaţa. Într-o franciză nu intri căutând succesul garantat, ci trebuie să cauţi un drum bătătorit”.

Cei care vor să devină francizaţi trebuie să ştie care sunt costurile totale pentru deschiderea businessului. Spre exemplu, pentru o franciză „Five to Go” este necesară o sumă între 15.000 – 20.000 de euro, care însumează toate costurile asociate cu deschiderea afacerii, inclusiv costurile cu franciza, dotarea cu echipamente, stocurile de marfă, securizarea locaţiei şi capitalul circulant de lucru.

„Este foarte important pentru cei care vin din corporaţii, şi sunt foarte mulţi în ultima vreme, să îşi facă aceste calcule, pentru a putea creşte sănătos businessul”.

Raluca Stanciu a adăugat că în ultimii doi –trei ani, pe piaţa din România au început să se dezvolte businessuri şi în zona de servicii, un segment în care România a fost deficitară. Un exemplu sunt businessurile din domeniul fitnessului.

„Zona de fitness creşte foarte mult pentru că lumea începe să se uite din ce în ce mai serios la ce mănâncă şi este mai interesată să aibă un stil de viaţă sănătos”.

Interesul antreprenorilor către franciză ca metodă de scalare a businessului a devenit din ce în ce mai mare pe măsură ce domeniile au devenit tot mai variate. Spre exemplu, pe piaţa de retail îmbrăcămintea şi încălţămintea acoperă aproape jumătate din piaţă, urmate de retailul specializat şi de retailul alimentar. În ceea ce priveşte serviciile principalele subcategorii sunt servicii financiare, training, rent-a-car şi servicii de beauty. Pe HoReCa restaurantele cu servire rapidă şi cafenelele reprezintă cele mai importante subcategorii din punct de vedere numeric, deşi hotelurile au o contribuţie mult mai mare din punct de vedere al cifrei de afaceri generate.

Piaţa francizelor creşte susţinut de trei ani, ajungând de la 1,9 miliarde de euro în 2015 la 2,5 mld euro în anul următor şi apoi s-a apropiat de 3 mld euro anul trecut, conform estimărilor francize.ro.