Forumul de franciză Transilvania. Piaţa francizelor din România este dinamică, în­că la început, iar lumea abia îşi descoperă ape­ti­tul. Locaţia este cheia pentru dezvoltarea unei francize viabile

Autor: Răzvan Botea 17.05.2018

♦ În piaţa din România există circa 400 de concepte dintre care 35% sunt autohtone. Printre cele mai extinse reţele de francize româneşti se numără Salad Box (restaurante) şi 5 toGo (cafenele), fiecare cu câteva zeci de unităţi.



„Dacă acum câţiva ani, persoanele interesate nu erau foarte informate despre ce presupune achiziţia francizei, acum s-a schimbat această percepţie şi vin cu temele făcute la masa de discuţii“, a spus Alina Covaşă, retail manager, Salad Box, în cadrul evenimentului ZF „Forumul de franciză Transilvania“, organizat de Ziarul Financiar împreună cu francize.ro. La evenimentul din Cluj-Napoca au fost prezente peste 150 de persoane, antreprenori actuali şi viitori, executivi şi corporatişti în căutarea unei oportunităţi de business.

Piaţa francizelor din Franţa este de 55 mld. euro, însă piaţa românească de fran­cize are un potenţial de dublare în următorii cinci ani, a arătat în cadrul evenimentului Paul Voicu, managing partner francize.ro.Segmentele în care este împărţită piaţa de francize românească sunt: retail – 48%, HoReCa – 24% şi zona de servicii – 28%.  „Legat de profilul francizatului, acest entuziasm poate să vină de la o persoană care nu are de-a face cu domeniul. S-ar putea să fie o problemă mai mare când are deja un background, deoarece e greu să îi schimbi ideile, şi va fi întotdeauna cel care va debalansa această barcă“, a spus în cadrul evenimentului Mihaela Mocanu, avocat specializat în francize.

Concluzia general valabilă a partici­panţilor la conferinţă a fost că locaţia business-ului este cel mai important factor când vine vorba de achiziţia unei francize: „Noi încercăm de la început să nu lăsăm să deschidă locaţii unde ştim că o să le dea bătăi de cap şi unde ştim că nu vor fi încasări. Contează foarte mult unde lansezi produsul. De exemplu, Clujul, unde poţi spune că profilul unui consumator este mai apropiat de cel al unui consumator din Vest faţă de altă regiune a ţării“, a spus Alina Covaşă, retail manager, Salad Box.

Calităţile care pot face dintr-un antre­prenor unul de succes dacă achiziţionează o franciză sunt: motivaţia, o capacitate de analiză a businessului când vine vorba de personal, locaţie, marketing, înţelegerea faptului că se lucrează într-un parteneriat, capacitatea de a munci şi gândirea pe termen lung, a spus Raluca Stanciu, managing partner francize.ro

„Ca să faci milioane, trebuie să investeşti milioane. Este important să vezi dacă te potriveşti cu businessul respectiv, să îl înţelegi şi să vezi dacă are piaţă. Lumea e mai aşezată, analizează lucrurile şi le face având în vedere perspectiva pe termen lung“”, a spus Raluca Stanciu, în cadrul evenimentului.

Piaţa francizelor din România este dinamică, în­că la început, iar lumea abia îşi descoperă ape­ti­tul. Calităţile francizei sunt faptul că există un brand în spate, persoane care ştiu să facă lu­cru­rile, iar brandul deja existent se dezvoltă şi evo­luează.

„Ne uităm la oamenii care au chemarea pentru aşa ceva, care sunt precişi, atenţi la detalii, pentru că aşa am ieşit noi în evidenţă. De ase­me­nea, căutăm oamenii care au competenţe sociale, care pot aduce oamenii potriviţi în magazinele noastre, în special la deschidere. În afară de Cluj, vrem să ne extindem şi în Bucureşti şi în alte oraşe, chiar dacă accesul la un mall, de exemplu, este scump. Ne uităm la oamenii care au chemarea pentru aşa ceva, care sunt precişi, atenţi la detalii, pentru că aşa am ieşit noi în evidenţă. De asemenea, că­utăm oamenii care au compe­tenţe sociale, care pot aduce oamenii potriviţi în maga­zinele noastre, în special la deschidere, a spus Moritz Fried, fondator Moritz Eis.

Profilul clientului care  cumpără o franciză Busi­ness Networking Inter­national (BNI) este o afa­cere mică sau medie, de obicei medie, care vrea să-şi ducă businessul la nivelul următor. Pentru fran­cize regionale, oferta BNI include un calcul pentru potenţialul regiunii, o reţea globală pre­zentă în 71 de ţări, suport, traininguri şi suport teh­no­lo­gic.

„În termeni de profitabilitate, busi­nessul este unul profitabil, dar nu caut acei oa­meni care sunt interesaţi de cifre, caut oameni ca­re să fie inte­resaţi de oameni şi să fie dispuşi să în­veţe pentru că atingem destine la un nivel foarte pro­fund”, a spus Manuela Voicilă, mas­ter-francizat BNI.

Trainingul de ase­menea este foar­te important când vine vorba de acor­darea unei fran­cize, specialiştii pre­zenţi la eveniment con­clu­zio­nând că acesta este indispensabil, cel care vrea să cumpere o franciză tre­buie să fie deschis să înveţe modelul de business pe care vrea să îl folosească.

„Nu curăţăm hainele. Avem grijă de ele. Ca să ai grijă de haine, trebuie mult training. Nu este un job uşor şi nu este jobul care să poată fi copiat. Va trebui să alegi business-ul bun sau locul de muncă la care să te simţi împlinit. Şi să ai uneltele necesare”, a spus Drossos Chrysanthou, master-francizat 5asec, cea mai mare firmă de dry cleaning la nivel mondial.

De asemenea, una dintre calităţile căutate de francizori la cei care vor să fie antreprenori cumpărându-le franciza este calitatea de a fi un bun lider, pe lângă ceilalţi factori: „Vrem să fim în oraşe mai mari de 100.000 de locuitori. Dezvol­tăm intern academii de training şi nu există multinaţionale care să vină să ne concureze. Afacerea depinde de oameni. Dacă veţi lua afacerea, veţi avea nevoie să fiţi un bun lider”, a spus Ştefan Popa, fondatorul aBeauty Clinique.