Teama şi avertismentele cuprind lumea pe măsură ce se apropie prima confruntare majoră dintre SUA şi China dintr-un posibil război comercial mondial

Autor: Bogdan Cojocaru 04.07.2018

Apropierea primei confruntări majore, între SUA şi China, din ceea ce poate deveni un război comercial de pro­porţii stârneşte o furtună de temeri şi de speculaţii: valoarea comerţului afectat poate urca rapid la 1.000 mld. dolari, Uniunea Europeană pregăteşte o reacţie în forţă, default-urile vor exploda în sectorul financiar din China şi probabilitatea unei recesiuni mondiale creşte semnificativ.

SUA ar urma să impună vineri tarife de import pentru produse chinezeşti de 34 de miliarde de dolari, iar Beijingul a promis că va răspunde cu acţiuni de aceeaşi anvergură. Dacă la aceste măsuri se adaugă tarife şi contratarife apli­ca­te de alte state, valoa­rea comer­ţu­lui afectat de răz­bo­iul co­mercial lansat de preşe­­din­tele american Do­nald Trump ar putea de­păşi 100 mld. do­lari la sfârşitul săp­tămânii, scrie Financial Times. Însă acesta este doar începutul.

Tot Financial Times scrie, ci­tând un do­cument al De­par­ta­men­tului ame­­­ri­can al comerţului, că SUA vor fi lovite de un nou val de tarife de im­port, de până la 300 de mi­liar­de de dolari, dacă Wa­shing­tonul îşi pune în practică amenin­ţă­rile de a suprataxa auto­ve­hi­culele europene im­por­tate.  FT notează că li­de­rii euro­peni sunt tot mai con­­vinşi că Trump va taxa supli­mentar maşinile euro­pene importate.

„Vine o furtună de pe malul vestic al Atlan­ti­cu­lui, iar aici, în Europa, ar trebui să ne pregătim. Ar trebui să lucrăm pentru rezolvarea acestor probleme privind comerţul“, a declarat pentru CNBC Joachim Lang, director general al Federaţiei Industriei Germane (BDI), un puternic grup de lobby pentru industria auto germană.

Trump vede tarifele ca pe un mod de a proteja locurile de muncă din America şi industria americană în general şi spune că ţări şi alianţe comerciale ca UE şi China sunt vinovate de practici comerciale neloiale, ceea ce face ca deficitul comercial al Americii să crească. În 2017, deficitul comercial al SUA a crescut cu 12%, la 566 de miliarde de dolari. În iunie, Trump a ameninţat că va suprataxa cu 20% autove­hi­cu­lele importate din UE.

Ameninţările protecţioniste creează anxietate în fabrici din toate taberele, erodând încrederea oamenilor de afaceri, scrie Bloomberg.

Un indicator al optimismului din industria zonei euro a scăzut în iunie la cel mai mic nivel din ultimii doi ani şi jumătate, în timp ce încrederea celor mai mari producători industriali niponi s-a redus pentru al doilea trimestru consecutiv. De asemenea, în China, Franţa şi Germania idicatori ai activităţii din fabrici au arătat scădere.

În SUA, „cererea rămâne robustă, însă resursele umane şi lanţurile de apovizionare continuă să pună probleme“, spune Timothy Fiore, preşedintele comisiei de analiză a U.S. ISM. „Companiile sunt din ce în ce mai îngrijorate în legătură cu impactul pe care tarifele îl vor avea asupra afacerilor.“ Christopher Pissarides, laureat al premiului Nobel, apreciază că nu tarifele în sine sunt marea problemă, ci incertitudinea. „Problema este ca nu ştii ce urmează. Incertitudinea şi instabilitatea în ceea ce priveşte politicile reprezintă cel mai rău lucru pentru un investitor care caută să investească, este cel mai rău lucru pentru companii.“

Camera de Comerţ a SUA a avertizat că producătorii de maşini şi fermierii sunt în special vulnerabili la tensiunile comerciale şi că războiul comercial va lovi dur state care au ales ca Trump să fie preşedintele Americii. Studiul Camerei a găsit că dintre zece state americane care vor primi cele mai dure lovituri doar Washington şi California au votat împotriva lui Trump în alegerile pentru preşedinte. Valoarea comerţului afectat de contra-tarife variază de la 1,7 miliarde dolari în cazul Pennsylvaniei la 6,2 miliarde de dolari în cazul Washingtonului.

„Tarifele au început să afecteze afacerile americane, să-i afecteze pe muncitori, pe fermieri şi pe consumatori în condiţiile în care pieţele străine se închid pentru produsele fabricate în SUA, iar preţurile cresc acasă“, se arată în studiul Camerei de comerţ.

În ceea ce priveşte China, banca americană JPMorgan avertizează că întensificarea războiului comercial poate duce la creşterea numărului de default-uri din sistemul financiar, care este în plină campanie de dezîndatorare.

Cererea consumatorilor şi economia în general vor slăbi, iar acest lucru „s-ar putea traduce prin înrăutăţirea calităţii creditului“, spune Jing Ulrich, vice-preşedintele JPMorgan pentru regiunea Asia Pacific. Înrăutăţirea ar veni când unele companii chineze au deja probleme cu rambursarea datoriilor, iar numărul default-urilor pe obligaţiuni creşte. Băncile cele mai mici sunt cele mai vulnerabile la şocurile unui război comercial, a mai spus Ulrich.

Beat Wittmann, partener la firma de consultanţă financiară Porta Advisors, apreciază că probabilitatea unei recesiuni globale în 2019 „a crescut semnificativ“.

„Avem normalizarea condiţiilor monetare, pe de o parte, astfel că suntem la final de ciclu. apoi avem escaladarea tensiunilor comerciale. Avem Brexitul. Toate aceste lucruri erodează încrederea investitorilor“, a avertizat Wiitman.

FT a calculat că un scenariu în care valoarea comerţului afectat de războiul tarifelor urcă rapid la 1.000 de miliarde de dolari este posibil. Doar comerţul afectate dintre China şi SUA ar putea ajunge în scurt timp la 600 de miliarde de dolari.