Piaţa farmaciilor, de 3,5 mld. euro, controlată de cinci mari reţele. Catena, Sensiblu, Dona, Help Net şi Ropharma au ajuns la o cotă de piaţă de 25% din retailul farmaceutic ca număr de unităţi, faţă de 10% în urmă cu un deceniu

Autor: Georgiana Mihalache 17.07.2018

♦ Piaţa a crescut cu 46% după numărul de farmacii nou deschise, marile lanţuri şi-au triplat reţelele.



Numărul de farmacii din porto­fo­liul celor mai mari cinci jucă­tori din retailul de medica­men­te a crescut de trei ori în perioada 2006-2017, de la 619 farmacii până la 1.961 de unităţi în 2017, potrivit unei analize a ZF făcute pe baza infor­maţiilor din anuarul Cei mai mari jucători din economie, aflat în acest an la a treisprezecea ediţie. În acelaşi interval piaţa a crescut cu numai 46%, la un total de 7.850 de unităţi.

„Acest trend (creşterea ponderii jucă­to­rilor din top cinci – n.red.) este unul natural, va continua şi merge pe principiul „peştele mare înghite peştele mic“, care e valabil în mai multe do­menii. Farmaciile independente şi micile lan­ţuri renunţă din cauza competiţiei acerbe, pro­prietarul nu are putere de negociere cu marile lanţuri, e dificil să ţină un stoc rezonabil în condiţiile în care într-o intersecţie sunt şase-şap­te farmacii şi nu are vânzări aşa mari, ră­mâ­ne cu stocul nevândut şi produsele expiră“, a spus pentru ZF Laszlo Lorenzovici, consultant farma, director general al Hospital Consulting.

Strategia de extindere a marilor reţele de far­macii se vede şi în ponderea pe care com­paniile din top cinci o au în totalul de farmacii la nivel naţional. Dacă în 2006 aproximativ 11,5% dintre farmaciile din România apar­ţi­neau lanţurilor de top, în 2017 ponderea s-a ridicat la aproape 24%. „O să ajungem într-o situaţie de oli­go­pol şi o să avem abuzuri de poziţii dominan­te. Pacientul nu se va duce în zece farmacii să verifice preţul pentru că el crede că este egal. Plus că pacientul nu caută cel mai ieftin produs când e vorba de sănătate. Statul nu are o politică prin care să pună pacientul în centrul acţiunilor“, a mai spus Laszlo Lorenzovici.

În 2016 au fost 5.185 companii în retailul de medicamente, care au avut peste 40.000 de an­gajaţi şi au generat afaceri de 3,5 mld. euro.