Conferinţa ZF. România poate fi numărul 1 pe harta mondială a apelor minerale
„Apa va fi necesară mereu, cu cât trece timpul, cu atât apele pure vor fi mai valoroase pentru că vor fi mai puţine“. Miza? O industrie globală care în 5 ani va creşte cu 30 mld. euro şi va ajunge la 175 mld. euro
România deţine resursa naturală necesară - izvoarele de apă - pentru a deveni un jucător de top pe piaţa apelor minerale la nivel mondial, iar miza brandurilor româneşti poate creşte de la o piaţă locală de 1 mld. euro la o piaţă globală de 175 mld. euro.
„Trebuie să ne construim o reputaţie, să fim numărul unu al apelor minerale. Trebuie să ne gândim că se poate să mergem la un alt nivel. În străinătate nu se vinde un brand sau o anumită etichetă, ci se vinde originea produsului“, spune Jean Valvis, preşedintele Valvis Holding, care explică de ce România ar trebui să facă din industria apelor minerale un brand de ţară. Valvis, care a creat brandurile Dorna (vândut către Coca-Cola în 2002 – n. red.) şi Aqua Carpatica, a fost prezent ieri la conferinţa ZF „În căutarea brandului de ţară. România, izvorul de ape minerale al Europei“. Evenimentul organizat de ZF a fost susţinut de Aqua Carpatica, Aur’a, Lighthouse Communication şi Ecosmart Union.
Mihai Croitoru, director general Nicoltana (brandul Keia), un brand tânăr pe piaţa apelor minerale, spune că pentru a putea fi competitivi la export este nevoie să se reglementeze anumite aspecte ale industriei de profil. „Avem nevoie de legislaţie coerentă care să protejeze resursele şi care să ne ajute să fim competitivi la export. Lucrăm pe o lege din 2003“, a spus Mihai Croitoru, care arată că investiţiile de 12 mil. euro realizate în fabrică şi în brand din 2008 încoace au permis companiei să intre pe piaţa din China. „Avem nevoie de noi pieţe externe, unde capacitatea de vânzare să fie mult mai mare“, spune el.
Industria apelor minerale din România este o piaţă de un miliard de euro anual, cu un consum de 87 de litri per capita, mult sub media europeană, de peste 110 litri per capita, o industrie care a crescut cu 70% în ultimul deceniu, după cum arată datele de retail audit ale companiei de cercetare de piaţă Vektor Market, prezentate ieri de Marius Caluian.
Ionel Dancă, şef al Cancelariei Prim-Ministrului, cu rang de ministru, spune că România are un potenţial foarte mare pe segmentul apelor minerale. „Am receptat solicitările şi în acest moment lucrăm la un plan de măsuri. De la simplificarea procedurilor de avizare, acordare de licenţe, permise, până la chestiuni care nu mai au niciun temei legat de legislaţia perimată pentru diverse categorii de informaţii la care investitorii ar trebui să aibă acces“, a arătat Dancă.
Pentru a construi un brand de ţară în jurul izvoarelor de ape minerale ale României este însă nevoie de un efort colectiv, atât din patea producătorilor, al îmbuteliatorilor, din partea statului, dar şi din partea societăţii care să susţină consumul de ape minerale româneşti, au mai spus producătorii.