Două vânzări şi două achiziţii au pus România pe harta europeană de M&A în 2021. Cele patru companii româneşti au parafat în 2021 tranzacţii peste graniţă în valoare cumulată de peste 1,2 mld. euro
Anul 2021 s-a dovedit a fi cel mai bun pentru companiile româneşti prin prisma tranzacţiilor - vânzări sau achiziţii - pe care le-au făcut peste graniţă. Cea mai importantă mutare este vânzarea operaţiunilor Digi din Ungaria şi exitul companiei locale de pe piaţa vecină, o tranzacţie de 625 mil. euro. O altă vânzare este cea prin care antreprenorul Ion Ţiriac a cedat unui grup american turneul de tenis de la Madrid.
De partea cealaltă, la cumpărare, compania belgiană Napoleon a fost preluată de Superbet, iar operaţiunile din România şi Cehia ale Brandl, o companie germană care furnizează de 50 de ani piese pentru giganţii industriei auto, au fost achiziţionate de firma autohtonă International Alexander din Arad.
În total, cele patru companii româneşti au parafat în 2021 tranzacţii peste graniţă în valoare de peste 1,2 mld. euro. Activitatea afacerilor autohtone pe piaţa de M&A externă nu mai este o noutate de câţiva ani, însă ce face 2021 să se remarce este valoarea acestor deal-uri, de câteva sute de milioane de euro fiecare.
„Vedem o schimbare de paradigmă. Asemenea mutări nu se întâmplau acum câţiva ani. În 2021, am lucrat cu români care se uită să investească în alte ţări. Multă vreme, nu doar din lipsă de curaj, ne uitam către vest ca şi când ei sunt mai buni. Acum, sunt antreprenori români care fac lucruri la nivel european“, spune Alexandru Bîrsan, partener în cadrul casei de avocatură Filip&Company.