Pleacă americanii, vine un joint-venture turco-american: Ford vinde uzina de la Craiova către Ford Otosan din Turcia – un grup controlat de Ford Motor Company şi proprietarul Arctic Găeşti – într-o tranzacţie de 715 mil. euro
♦ În urma reorganizării la nivel mondial uzina de la Craiova este „transferată“ către Ford Otosan, un joint-venture între Koç Holdings, cea mai mare companie din Turcia cu afaceri de peste 30 mld. euro, şi Ford Motor Company. Koç Holdings deţine deja în România Arctic şi a investit acolo deja 320 mil. euro.
Uzina Ford de la Craiova va intra în portofoliul celor de la Ford Otosan, în urma unei decizii adoptate de Ford Motor Company odată cu reorganizarea gigantului american la nivel internaţional. Uzina din România va fi vândută într-o tranzacţie împărţită în două „tranşe“ - prima de 575 mil. euro, iar o a doua de 140 mil. euro condiţionată de volume. În prezent Ford România este al doilea cel mai mare jucător din industria auto locală, cu afaceri anuale de circa 2 mld.euro.
Ford Otosan este un adevărat „gigant“ în Turcia, cu trei uzine şi o divizie de cercetare şi dezvoltare. Ford Otosan (Ford Otomotiv Sanayi A.Ş.), este deţinută de Ford Motor Company în proporţie de 41% şi de Koç Holding A.Ş tot în proporţie de 41%, iar 18% din companie se tranzacţionează la bursă. Ford Otosan are 11.000 de angajaţi, exporturi de aproape 6 miliarde de dolari şi produce anual 455.000 de vehicule comerciale, 70.000 de motoare şi 140.000 de trenuri de rulare. Prin preluarea uzinei de la Craiova Ford Otosan marchează astfel intrarea pe piaţa Uniunii Europene.
Koç Holding, acţionarul Ford Otosan, este deja prezent în România prin Arçelik, proprietarul Arctic. Arçelik a derulat deja investiţii de 320 mil. euro la Arctic, inclusiv investiţia de 150 de milioane de euro în noua fabrică de la Ulmi, judeţul Dâmboviţa.
„Acest transfer arată modul în care Ford valorifică parteneriatele sale strategice cu privire la folosirea cât mai eficientă a resurselor existente prin investiţii comune, beneficiind în acelaşi timp de experienţa extinsă a Ford Otosan.“
„Salutăm această oportunitate de a consolida parteneriatul nostru cu Koç Holdings prin Ford Otosan şi de a dezvolta împreună acest joint venture. Activitatea fabricii din Craiova este un succes şi considerăm că prin experienţa şi expertiza Ford Otosan în electrificare şi vehicule comerciale aceasta poate ajunge la un nivel de dezvoltare şi mai ridicat“, a mai spus el.
Americanii au anunţat deja de un an de zile faptul că la Craiova vor produce o nouă utilitară, care va avea şi o versiune electrică, astfel încât planul lor deşi anunţat astăzi, a fost realizat în urmă cu cel puţin 12 luni în urmă. Anunţul însă vine la doar câteva zile de la vizita Kamalei Harris, vicepreşedintele SUA, care a venit la Bucureşti săptămâna trecută, vineri 11 martie, însă în contextul războiului din Ucraina.
De partea cealaltă, Ford a anunţat că la Craiova va fi produs din 2024 un model Puma electric, pe lângă viitoarele Transit şi Tourneo Courier, care tot din 2024 vor avea o versiune electrică produsă tot în România. De anul viitor cele două noi utilitare vor intra în producţie, iar spre finalul acestui an va fi oprită producţia SUV-ului EcoSport.