Blue Air, 18 ani de zbucium: cum a rezistat până acum cel mai puternic brand românesc din aviaţie? În 2010 trece prin restructurare, în 2013 brandul este vândut pentru a acoperi datoriile constructorului Romstrade, în 2018 cumpără Air Moldova, în 2022 opreşte avioanele la sol pentru şase zile

Autor: Alina-Elena Vasiliu 07.09.2022

♦ 13 decembrie 2004: Se înfiinţează Blue Air, avându-l ca acţionar unic pe omul de afaceri Nelu Iordache, cel care a deţinut şi grupul din construcţii Romstrade, ajuns în faliment. Blue Air este prima companie aeriană din România cu capital integral privat, cu zboruri de pe aeroportul Aurel Vlaicu (Băneasa) spre destinaţii din Italia şi Franţa.

♦  2010: Blue Air trece printr-un proces de restructurare, fiind disponibilizaţi 300 din cei 800 de angajaţi ai companiei şi fiind returnate 4 din cele 11 aeronave pe care le opera sub contract de leasing.

♦ mai 2013: Operaţiunile Blue Air sunt scoase la vânzare de Casa de Insolvenţă Transilvania pentru a recupera o parte din datoriile Romstrade, compania prin care Nelu Iordache controla Blue Air şi care a intrat în insolvenţă în decembrie 2012. Alături de Nelu Iordache, acţionar în compania Blue Air Transport Aerian este şi Gheorghe Răcaru cu 1,23%.

♦ octombrie 2013: Firma Blue Air – Airline Management Solutions, înfiinţată în aprilie de patru acţionari români, preia, în schimbul a 6 mil. lei, fondul de comerţ al Blue Air de Nelu Iordache, ajuns în arest pentru fapte de corupţie.

Cei patru acţionari sunt fostul pilot al Blue Air Teodor Cristian Rada (33%), Marius Mihail Puiu (33%), Tudor-Zamfir Constantinescu, şi el fost pilot al companiei aeriene (17%), şi Luciana Păunescu (17%). Noul acţionar, Blue Air – Airline Management Solutions, nu a preluat compania care opera în trecut avioanele Blue Air, ci doar brandul şi activitatea acesteia, primind şi licenţa pentru transport aerian. Gheorghe Răcaru rămâne ca director general.

♦ 2014: Blue Air intră pe segmentul de curse charter, în încercarea de a-şi păstra cota de piaţă.

♦ 2015: Blue Air depăşeşte pragul de 2 milioane de pasageri transportaţi într-un an.

♦ 2017: Blue Air, devenită cea mai mare companie aeriană cu capital privat românesc, semnează pentru achiziţia a şase aeronave de tip Boeing 737 MAX, într-o tranzacţie de peste 600 de milioane de dolari.

♦ 2018: Blue Air depăşeşte pragul de 5 milioane de pasageri transportaţi într-un an şi devine al doilea cel mai mare jucător de pe piaţa locală a transportului aerian ca număr de pasageri, după Wizz Air.

♦ septembrie 2018: Gheorghe Răcaru se retrage din funcţie, după 48 de ani în industria aviaţiei, în locul lui la conducerea Blue Air fiind numit Marius Puiu, fost pilot şi acţionar în cadrul companiei.

♦ octombrie 2018: Blue Air cumpără transportatorul naţional aerian din Republica Moldova, compania Air Moldova, într-un proces de privatizare.

♦ februarie 2019: Grupul german Zeitfracht intră în acţionariatul transportatorului Blue Air Aviation, preluând 10% din acţiuni. Anterior, Luciana Păunescu şi Tudor Constantinescu au vândut acţiunile către Marius Puiu şi Teodor Cristian Rada.

♦ 6 mai 2019: Oana Petrescu este numită la conducerea companiei aeriene Blue Air, în locul lui Marius Puiu.

♦ octombrie 2019: Blue Air renunţă la rutele cu grad mai mic de încărcare, reduce din numărul de chartere şi reia modelul low-cost pe toate cursele astfel încât să revină pe profit, după câţiva ani de pierderi. Totodată, compania spune că pregăteşte o emisiune de obligaţiuni de 50-60 mil. euro pe care să o aducă la Bursa de la Bucureşti, pentru a susţine revenirea pe creştere, luând în calcul chiar şi o listare, care, însă, nu a mai avut loc.

♦ martie 2020: Blue Air depune la guvern o cerere pentru a primi un credit de salvare în condiţiile în care peste 90% dintre angajaţii companiei sunt în şomaj tehnic şi zborurile comerciale regulate ale companiei au fost oprite, din cauza pandemiei. Valoarea creditului solicitat este de 45 de milioane de euro.

♦ iulie 2020: Blue Air îşi anunţă intrarea în procedura de concordat preventiv după patru luni în care zborurile au fost suspendate, iar încasările au fost cu 100 mil. euro mai mici faţă de estimări.

♦ august 2020: Blue Air solicită guvernului accelerarea procesului în vederea acordării unui împrumut care să ajute compania să depăşească dificultăţile financiare generate de pandemie. Comisia Europeană aprobă o garanţie românească pentru împrumuturi în valoare de 62 milioane euro (300 mil. lei) pentru Blue Air, bani acordaţi de EximBank – instituţie de credit controlată de Ministerul Finanţelor.

♦ 1 aprilie 2021: Blue Air inaugurează prima aeronavă Boeing 737-8 MAX din România, primul avion de acest tip care operează zboruri comerciale în România.

♦ mai 2021: Tudor Constantinescu, fost acţionar al Blue Air, alături de alţi patru investitori privaţi, pune bazele AirConnect, o companie care operează zboruri interne către oraşe nedeservite din România, dar şi chartere către destinaţii precum Grecia, Turcia, Bulgaria şi Muntenegru.

♦ iulie 2021: Blue Air anunţă că vrea să se listeze la Bursa de la Londra printr-un proces de preluare inversă încheiat cu o companie britanică, prin care Cristian Rada şi fratele său, acţionari ai companiei din spatele Blue Air, să emită acţiuni noi. Planul este ulterior abandonat.

♦ septembrie 2021: Cristian Rada, acţionar la Blue Air, investeşte într-o nouă companie aeriană numită Hello Jets.

♦ 1 martie 2022: Noul CEO al Blue Air este Steven Greenway, care preia funcţia de la Oana Petrescu.

♦ 11 iulie 2022: Cristian Rada, acţionarul principal de la Blue Air, preia mandatul de director general al companiei, ca urmare a demisiei lui Steven Greenway din motive personale.

♦ 14 iulie 2022: ANPC amendează Blue Air cu 2 milioane de lei după ce, într-un an, compania a anulat peste 11.000 de zboruri, acestora corespunzându-le aproape 180.000 rezervări, pentru care s-au efectuat plăţi în valoare totală de peste 66 de milioane de lei.

 6 septembrie 2022:

 

♦ 7 septembrie: AFM anunţă deblocarea conturilor Blue Air şi începerea procedurii de eşalonare a datoriilor.