Analiză ZF. Marii retaileri apelează din nou la „arma“ promoţiilor pentru a resuscita consumul privat: 22% din vânzările din comerţul modern reprezintă produse la ofertă sau reducere

Autor: Cristina Roşca 06.07.2023

♦ Ponderea vânzărilor la promoţie în total vânzări din comerţul modern s-a situat pe un trend continuu descendent în ultimii ani, coborând de la 25% în 2018 la 20,4% anul trecut ♦ Anul acesta apare prima mişcare în sens opus ♦ În 2009-2010, tot pe fondul unei scăderi a consumului în timpul crizei anterioare, ofertele şi reducerile au reprezentat cartea pe care au jucat-o toţi marii retaileri în încercarea de a-i atrage pe români în magazine.

Moda promoţiilor şi a reducerilor a reve­nit în acest an în ma­rile lanţuri de supermarketuri şi hipermarketuri, retailerii moderni apelând din nou mai activ la această „ar­mă“ pentru a anima consumul privat, care este afectat de o inflaţie în continuare de două ci­fre, adică de peste 10%. Astfel, în primul trimestru din acest an ponderea vânzărilor la pro­moţie în total vânzări din comerţul modern a a­juns la 22%, în urcare de la 20,4% la nivelul lui 2022, a­rată da­tele companiei de cer­­cetare de piaţă RetailZoom. Mai exact, din 100 de lei chel­tuiţi de un român, 22 de lei au mers către pro­duse la ofertă.

Această evoluţie reprezintă o schim­bare de direcţie după ce în ulti­mii ani pon­derea vânză­rilor la promo­ţie în total vân­zări din comerţul mo­dern s-a situat pe un trend descen­dent, coborând de la 25% în 2018 la 20,4% anul trecut. Astfel, anul acesta apare prima mişcare în sens opus.

„Tendinţa de scădere a activităţii retailerilor şi producătorilor în ceea ce priveşte promoţiile a fost evidentă în ultimii cinci ani, într-un context de evoluţie constant pozitivă a vânză­ri­lor în comerţul modern. Scăderea pon­derii promo s-a menţinut chiar şi anul trecut, în condiţiile în care in­flaţia a atins cote record spre sfârşitul lui 2022, pentru ca apoi, la început de 2023, să observăm o schimbare de traiectorie: vânzările promo au atins un maxim al creşterii în valoare abso­lută de +37% în primul tri­mestru din 2023 faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Ca şi con­tribuţie în vânzările totale, vânzările promoţionale se apropie de nivelul atins în 2019“, explică Bogdana Gheor­ghe, managing director al RetailZoom România.