Autobuze electrice pentru litiu, producţie locală de inputuri pentru semiconductori, strategii în premieră: UE şi Germania devin mai ferme în reducerea dependenţei de China

Autor: Catalina Apostoiu 17.07.2023

Oficialii Uniunii Europene lucrează la un plan prin care ar putea furniza autobuze electrice ţărilor din America Latină în schimbul unor li­vrări de litiu, în condiţiile în care a­ceş­tia încearcă să diminueze depen­denţa de China pentru această mate­rie primă vitală, scrie Bloomberg.

Comisia Europeană poartă dis­cu­ţii cu constructorii auto şi guver­ne­le pentru crearea unui consorţiu pri­vat care poate furniza autobuze elec­trice Americii Latine, acest lucru ur­mând să faciliteze în schimb accesul firmelor din UE la depozite de litiu din aceste ţări.

Iniţiativa se înscrie într-un efort mai amplu al economiilor occiden­tale de a-şi proteja industriile de ba­ză şi a contracara China, care deţine o poziţie dominantă asupra lanţului de aprovizionare pentru energia verde.

Blocul intenţionează să inves­teas­că aproximativ 10 miliarde de euro în proiecte din regiune, contri­buţii supli­mentare urmând să vină din partea statelor membre şi secto­rului privat. Xiana Mendez, ministrul spaniol al comerţului, a arătat că UE inten­ţio­nează să lanseze activităţi de pro­ducţie în aceste ţări bogate în resurse, nu doar să extragă minerale de acolo. „Dificultatea ar fi ca firmele UE să coopereze“.

De asemenea, UE a adresat com­paniilor producătoare de alumi­niu şi zinc un apel urgent pentru analizarea posibilităţii producerii de metale cheie pentru semiconductori după ce China şi-a anunţat intenţia de a-şi reduce exporturile de galiu şi germaniu, notează Financial Times.

UE a contactat Mytilineos Ener­gy & Metals, un producător grec de aluminiu, pentru a-i cere să analizeze o potenţială producţie de galiu ca pro­dus secundar la rafinăria din Creta.

Totuşi, din cauza situaţiei preca­re din sectorul european al metalelor, companiilor din sectorul respectiv le-ar fi dificil să investească zeci de milioane de euro pentru a produce galiu în lipsa susţinerii de stat.

Cele două metale se numără printre cele listate ca fiind strategice în cadrul unor reglementări aflate în discuţie.

Comisia Europeană a anun­ţat că lucrează la o „analiză detalia­tă“ a controalelor chineze la export, încercând de asemenea să determine dacă acestea sunt compatibile cu reglementările OMC.

Germania şi-a avertizat la rândul său companiile să-şi reducă dependenţa de Beijing odată cu adoptarea primei sale strategii privitoare la China, subliniind că guvernul nu va suporta costurile dacă acestea vor cădea victimă riscurilor geopolitice.

Strategia a fost îndelung amânată de dezacordul dintre ministerul de externe condus de Annalena Baerbock, un politician Verde care susţine o poziţie mai dură faţă de China, şi cancelaria condusă de Olaf Scholz, un democrat social care a promovat o abordare mai prudentă.

Documentul de 64 de pagini respinge ideea de „decuplare“ de China şi subliniază nevoia ca Germania să-şi reducă riscurile, însemnând o diversificare a lanţurilor de aprovizionare şi pieţelor de export dincolo de China.

Baerbock a arătat că deşi China rămâne un partener pentru Germania, rolul său de „rival sistemic“ începe să „domine“, aceasta devenind „mai represivă pe plan intern şi mai agresivă extern“. Aceasta a adăugat: „Germania s-a schimbat, astfel că trebuie să ne schimbăm şi politica privitoare la China“.