Frământările unui fermier român: În România, retailerii străini ne-au blocat demult accesul la raft, acum ne dau afară şi din Franţa cu produsele alimentare
♦ „Dacă fermierii francezi blochează intrarea pe piaţa lor a produselor alimentare din alte state, atunci va fi un dezastru pentru noi“.
România, unul dintre principalii producători de cereale, fructe şi legume din UE, reuşeşte cu greu să-şi conecteze direct fermierii cu consumatorii, pentru că cele mai mari zece reţele de comerţ modern au capital străin şi 70% din piaţă. Astfel, cu o cifră de afaceri de peste 100 de miliarde de lei şi 4.500 de magazine, reţelele au o poziţie de forţă şi mulţi producători locali nu îndeplinesc condiţiile de intrare cu marfa pe raft. În acest context, s-au orientat către pieţele străine, dar acum întâmpină obstacole din partea francezilor.
Ce face România când producătorii săi depind exclusiv de alte ţări, atât pentru piaţa internă, cât şi pentru cea externă? Ce se întâmplă când piaţa de retail este dominată de străini, iar accesul produselor locale este dificil atât la noi acasă, cât şi la ei acasă?
„Dacă fermierii francezi blochează intrarea pe piaţa lor a produselor alimentare din alte state, atunci va fi un dezastru pentru noi. Dacă statul român nu ne lasă să vindem la noi acasă, am găsit piaţă în alte state, pentru că ei nu ne cer hărţi, ci vor produse de calitate“, spune un fermier din Ardeal, printr-un e-mail trimis către ZF. El a lucrat anterior în Franţa şi s-a întors în urmă cu câţiva ani în România, unde a investit în pomicultură.
Fermierii români se confruntă cu provocări serioase în accesarea pieţei interne, iar acum şi a celei externe, din cauza barierelor create de fermierii francezi. Recent, mai multe camioane care transportau alimente au fost oprite în mijlocul protestelor din Franţa şi le-a fost descărcată marfa. Printre cei opriţi s-a aflat şi o familie din judeţul Vâlcea, care a rămas fără 10 tone de carne de pui, destinate exportului.