Din Praga până în Barcelona, Atena şi Amsterdam, turismul de masă a devenit un monstru
Piaţa Spaniei din Sevilla este de aproape un secol una dintre atracţiile majore ale oraşului spaniol, însă cele câteva mii de vizitatori din întreaga lume care se îmbulzesc aici în fiecare zi ar putea fi obligaţi în curând să plătească pentru acest privilegiu, banii strânşi de pe urma introducerii unei taxe de intrare urmând a fi folosiţi pentru întreţinerea sa.
Primarul oraşului Jose Luis Sanz a ţinut să sublinieze că localnicii şi vizitatorii din provincia Andalucia nu vor fi nevoiţi să plătească.
Mulţi locuitori au criticat însă schema, însă criticile au fost majoritar că aceasta va fi complicat de administrat şi nu foarte eficientă. Mult mai bine, au spus mulţi localnici, ar fi să se introducă o taxă turistică pentru toţi vizitatorii din Sevilla. „Turismul de masă“, a declarat unul dintre localnici, „ne distruge oraşul“.
Este un refren auzit în oraşe istorice din întreaga Europă, din Praga până în Barcelona, din Atena până în Amsterdam, notează The Guardian. Turismul de masă, promovat de consiliile municipale avide după lichidităţi de la crahul din 2008 şi alimentat de zboruri ieftine şi închirieri online de camere, a devenit un monstru. După ce s-a prăbuşit în timpul pandemiei, numărul turiştilor este în creştere puternică din nou, de aşteptat să devanseze nivelurile prepandemice în această vară. Numărul locurilor în zborurile companiilor aeriene low-cost din Europa, care a atins 500 de milioane în 2019, ar putea trece de 800 de milioane în 2024.
Cele mai populare destinaţii de city break găzduiesc acum 20 sau mai mulţi vizitatori pentru fiecare localnic. Soluţiile nu sunt simple însă. Un echilibru delicat trebuie atins între veniturile de care este multă nevoie şi joburile generate de turism şi calitatea vieţii localnicilor; între gestionarea turismului şi descurajarea sa.
O strategie pe care Sevilla ar putea-o adopta este perceperea unei taxe pentru marile atracţii. Din ianuarie, vizitatorii străini ai Hagia Sophia din Istanbul plătesc 25 de euro pentru privilegiu. Veneţia este atât de asaltată de vizitatori, încât a introdus o taxă de intrare pentru întregul oraş, cuprinsă între 3 şi 10 euro. Parisul aproape şi-a triplat ratele taxelor pentru turişti. Unele locuri lansează campanii de informare pentru a gestiona fluxurile de turişti.
Franţa, unde 80% din vizite sunt concentrate în 20% din ţară, derulează în această primăvară o campanie de 1 milion de euro prin care-i îndeamnă pe turiştii locali şi străini să viziteze şi alte locuri mai puţin renumite.
În Grecia, pentru a face faţă unui influx de turişti aşteptat să crească odată cu revenirea pieţei asiatice, autorităţile au anunţat că politicile de gestionare a mulţimilor testate de pilot la Acropole în septembrie vor fi extinse şi în alte locaţii.