Jucariile ecologice, bune pentru trei generatii de copii

Autor: Diana Sava 24.12.2004


Luna decembrie este o mana cereasca pentru producatorii si importatorii de jucarii. De obicei, in preajma Craciunului vanzarile cresc de 3-4 ori fata de celelalte luni ale anului. In afara de jucariile din plastic sau din plus, in general importate, pe piata au inceput sa apara jucariile ecologice din lemn si cele educative si creative. Reprezentantii firmelor de profil spun ca vor mai trece ani buni pana cand conceptiile romanilor sa se occidentalizeze si acest gen de jucarii sa aduca profit.



Jucariile ecologice sunt jucarii din lemn decorate cu lacuri si vopsele pe baza de apa. Firma Adeline din Brasov a intrat pe piata romaneasca in septembrie anul acesta, dupa ce noua ani de zile a produs jucarii ecologice numai pentru export. "An ul acesta am vrut ca si copiii romani sa beneficieze de jucariile ecologice in special pentru ca la pretul pe care cei din Comunitatea Europeana il ofera, putem sa vindem si aici, lucru care nu era posibil in urma cu cativa ani", spune Ovidiu Burcea, director general al companiei.



Decizia de a intra pe piata interna a fost determinata de participarea la TIBCO 2004 (prima de acest gen), unde jucariile au avut un impact bun. "Nu pot sa spun ca este o vanzare fantastica, marfa are un rulaj lent, dar important este ca se misca. In cativa ani, am certitudinea ca fanii jucariilor ecologice se vor inzeci si in Romania".





De la 6 angajati, la 60



Imediat dupa revolutie, firma a pornit cu confectii textile. In 1995, Ovidiu Burcea a cunoscut un german care dorea sa produca jucarii in Romania. "Fiind un vis mai vechi de al meu si avand inclinatie pentru lucrul cu lemnul, chiar daca am terminat TCM Brasov, mi-am dorit sa produc eu aceste jucarii. Asistat de un unchi tamplar, am reusit sa conving partea germana ca noi putem realiza aceste jucarii", isi aminteste directorul companiei.



Astfel ca, din 1996 firma produce in exclusivitate numai jucarii ecologice. La vremea respectiva s-a pornit cu sase angajati, iar acum are in jur de 60 de angajati. "O parte din utilajele necesare le-am realizat la inceput prin autodotare, o parte au fost aduse de partenerul german cu care am semnat un contract. Apoi am inceput sa achizitionam altele mai performante, ultima investitie fiind de 165.000 de euro din fondurile Ricop - 99.000 de euro contributia nerambursabila Ricop si 66.000 de euro din contributie proprie".



Adeline produce jucarii care contin numai trei elemente: vopsele pe baza de apa agrementate care corespund normelor europene (EN 71 PART3), lacuri pe baza de apa care corespund acelorasi norme europene si lemn de cea mai buna calitate, in majoritatea cazurilor de esenta nobila. "Intotdeauna cand sunteti intr-un magazin specializat pe jucarii ecologice sunteti inconjurat de caldura. Nici o jucarie din lume nu poate degaja o caldura mai mare decat o jucarie din lemn".



Primele jucarii realizate au fost figurine pe care Ovidiu Burcea le-a produs in exclusivitate pentru partenerul german. "Apoi am inceput sa concepem si noi alte modele total diferite pe care le-am promovat. Primul nostru client a fost partenerul german, iar valoarea comenzii fost de 12.000 de marci germane pe care am realizat-o in sase luni".



Compania foloseste o tehnica avansata de a produce jucariile; foarte multe operatii se executa manual. "Multi vor spune: lucrul manual, angajati multi, probleme majore. Asa este, dar o jucarie ecologica nu se poate executa dupa un sablon rigid. Unicitatea jucariilor ecologice o obtinem numai prin executarea unor operatii in exclusivitate manual".



Din acest motiv, jucariile produse de Adeline sunt mai scumpe. "Poate platim mai mult decat pe o jucarie obisnuita, dar cu jucaria ecologica se joaca si copilul si copilul copilului si nepotul copilului. De aceea, noi le-am numit 'jucarii pentru trei generatii'. Nu inteleg multi acest mesaj in Romania, dar satisfactia mea cea mai mare este ca de cand romanii au inceput sa calatoreasca s-au intors in proportie de 80% alti oameni", explica Burcea.



In momentul de fata, piata jucariilor ecologice nu depaseste 6-7 procente din piata totala a jucariilor, dupa cum spune Burcea. "In Romania nu avem o industrie a jucariilor dezvoltata. Suntem singurii care producem in exclusivitate jucarii ecologice la aceasta scara, restul fac si altceva pe langa jucarii".





"Lupta va fi mare peste cativa ani"



In momentul de fata, spune Burcea, romanii au inceput sa aleaga calitatea, necontand unde este produs. "Cand mijlocul piramidei sau clasa de mijloc va exista cu adevarat la noi, atunci vom fi siguri ca romanii vor aprecia prima data calitatea si apoi pretul. In Romania trebuie sa producem. Fara productie in aceasta tara, nu vad sorti de izbanda a acestei societati".



Pe piata este o lupta timida intre jucariile ecologice si alte tipuri de jucarii. "Timida pentru ca jucariile de lemn nu reprezinta o industrie in Romania. Majoritatea jucariilor sunt importate, sunt jucarii ieftine pentru trei zile. Lupta va fi mare peste cativa ani si in Romania".



Ovidiu Burcea considera ca ecologia trebuie sa ne marcheze mai mult in viitor. Orice parinte adevarat trebuie sa faca totul pentru securitatea copilului sau. "Din pacate, in Romania, suferim la capitolul educatie. Mi se rupe sufletul cand vad parinti spilcuiti, de la care, la prima vedere, ai pretentii, care isi duc copilul de manuta, iar copilul trage dupa el o jucarie foarte, foarte colorata care functioneaza cateva zile si care apoi este aruncata la gunoi sau zace abandonata in coltul camerei copilului. Oare acesti parinti stiu cate pericole poarta cu ele aceste jucarii facute din diverse materiale? Multe dintre ele sunt casante, la spargere prezinta muchii ascutite, altele au in compozitie elemente periculoase".



Directorul general al companiei brasovene intentioneaza sa porneasca pe viitor o companie de constientizare. "Deocamdata imi lipsesc resursele materiale sa pot sa fac o campanie corespunzatoare. In momentul cand aceasta campanie va fi facuta profesional, atunci visul meu este implinit si pot sa spun ca romanii cumpara cu adevarat jucarii ecologice".





Primii clienti, gradinitele



Din dorinta de a imbina traditionalul cu ecologicul, Dimitrie Bandasila a infiintat in Resita in 1991 firma mixta romano-germana Caras Silvanus Group SRL. S-a inceput cu produse mai simple (lambriuri, parchet) si, pe masura ce s-au acumulat experienta si cunostinte, s-a trecut la productia de mobilier din lemn masiv si jucarii. "Productia jucariilor ecologice se bazeaza pe tehnologii care fac din bunul final unul natural, nedaunator sanatatii prin substantele pe care le inglobeaza in fabricatie, lucru ce are un impact foarte mare si asupra parintilor, ce vor sa-si stie copiii in siguranta absoluta", spune Gabriel Dinu, marketing manager al firmei.



Caras Silvanus Group a pornit cu cinci angajati, iar la ora actuala are 45. "In momentul de fata, pe piata jucariilor din Romania se cer mult jucariile ce contin foarte multe componente electronice. Si pentru ca piata romaneasca a jucariilor trebuie legata de piata europeana de jucarii, tendinta, in ceea ce priveste jucariile ecologice, este de crestere a ponderii lor in totalul jucariilor. Ca si in Uniunea Europeana se vor intoarce si romanii la produsele naturale. Momentan, gandesc prin prisma bugetului", spune Dinu.



Primele produse fabricate au fost cuburile de constructie, iar primii clienti au fost gradinitele din Resita. Jucariile se cumpara mai mult in anumite perioade ale anului, cum ar fi sarbatorile de iarna, dar jucariile ecologice se cumpara mai putin, deoarece, explica Dinu, romanii nu au limpede acest concept. In perioada Craciunului, spune Dinu, vanzarile se dubleaza fata de restul lunii, trendul mentinandu-se si in ceea ce priveste luna decembrie fata de celelate luni.



"Jucariile care se vand cel mai bine sunt cuburile de constructie, deoarece satisfac atat nevoia de joc, cat si pe cea de creatie, de dezvoltare a creativitatii copiilor".



Din totalul pietei jucariilor, Gabriel Dinu apreciaza ca jucariile ecologice reprezinta in jur de 3-4%. "Tendinta este de timida crestere si va ajunge probabil, in 2005, la 5-6%. In ceea ce ne priveste, am devenit repede jucatorul de nisa cel mai important pe acest segment deoarece ne-am axat inca de la inceput pe calitate".



Caras Silvanus Group SRL apreciaza pentru acest an o cifra de afaceri de 100.000 de euro, de doua ori mai mare fata de anul trecut, 70% din aceasta fiind realizata din export. "Pentru anul viitor, prognozam o cifra de afaceri de 200.000 euro, un rol important avandu-l pe langa celelalte mijloace de comercializare si magazinul virtual al firmei", spune Gabriel Dinu.





Cifra de afaceri de 100.000 de euro



Nicolae Tataranu, patronul firmei Casa Retro, si-a propus sa ofere jucarii educative si creativanca de pe vremea cand acestea nu existau aproape deloc pe piata romaneasca. La ora actuala, firma produce in jur de 20%, restul jucariilor fiind importate din Franta, Germania, Olanda si China. "O jucarie, indiferent ca este de plastic, de lemn, ca este joc sau o masina, o jucarie simpla, trebuie sa-l puna pe copil sa faca ceva; noi nu vindem o jucarie monolit cu care copilul sa dea de doua ori de pamant si apoi sa o arunce. Chiar si o simpla masinuta la noi se demonteaza, are suruburi, face ceva, ii pune copilului mintea la contributie".



In Occident, acest tip de jucarii creative au ajuns la un nivel foarte sofisticat, dar la noi piata este inca la inceput. "Merge incet, dar sigur. Cred ca din piata totala, acest segment reprezinta in jur de 10 - 15 %. Acum de sarbatori, vanzarile cresc de 3-4 ori fata de medie", explica Tataranu.



Cele mai vandute jucarii pe toata perioada anului sunt papusile, masinutele, armele si jocurile puzzle. "Aici se vede lipsa de educatie. Primii care trebuie educati sunt parintii si apoi educatorii si invatatorii. Oricum, este un lucru bun ca romanii lucreaza afara. Cei doua milioane de romani aduc in tara pe langa bani si idei noi, vad cum este afara si o data ajunsi aici le pun in practica".



Nicolae Tataranu considera ca abia peste zece ani se va aseza aceasta piata si in Romania. "Inca initiem piata. Eu am observat ca este nevoie de cel putin cinci ani pentru ca o gama de produse sa intre in normalitate. Noi in fiecare an introducem pe piata cate o minune. In primul an nu intreaba nimeni de ea, in anul al doilea incepe lumea sa intrebe ce este, la ce foloseste, in al treilea an incepe sa se cumpere timid, in al patrulea an cel care a cumparat-o ii vede utilitatea si incepe sa o recomande prietenilor si cunostintelor si abia in al cincilea an, jucaria respectiva se cumpara bine".



Cifra de afaceri a companiei este in jur de 100.000 de euro pe an. "Piata este aceeasi, pentru ca o luam de la zero cu fiecare client care vine la noi. Este o usoara crestere, dar nu foarte semnificativa. Avem mai multe rezultate pozitive spirituale decat materiale", explica Tataranu. diana.sava@zf.ro