Altadis vrea sa fabrice Gauloises Blondes in Romania

Autor: Ioana Mihai 27.02.2001


Altadis Romania, compania franco-spaniola producatoare de tigarete Gaulois Blondes si Gitanes, este interesata sa produca in Romania. Compania a discutat deja cu producatorii de tigarete autohtoni, dar este departe deocamdata de finalizarea unor negocieri.

Este examinata atat posibilitatea achizitionarii unei linii de productie, cat si producerea sub licenta a marcii, intr-o fabrica locala, a declarat pentru Ziarul Financiar Cornel Badescu, Director de Marketing Altadis Romania.

Altadis Romania, compania franco-spaniola producatoare de tigarete, a vandut in 2000 de 23 miliarde lei, comparativ cu 15 miliarde lei in 1999. Pentru 2001, compania doreste o crestere de 20% a cifrei de afaceri, in conditiile in care va continua sa vanda numai din import, a spus Badescu.

Oficialii Altadis Romania sustin ca nu se poate vorbi de profit, "atat timp cat costurile de import sunt mari (preturile se dubleaza in vama) si suntem in faza de impunere a produsului pe piata".

"Ruptura de stoc cu care ne confruntam si implicit lipsa tigaretelor Gauloises de pe piata se datoreaza neacordarii licentei de import, situatie pricinuita de faptul ca nu a fost desemnata o persoana abilitata in domeniu" spune Badescu.

In ciuda acestei situatii, oficialii companiei estimeaza ca la mijlocul lunii martie, tigaretele Gauloises se vor afla din nou pe piata, ocazie cu care va incepe si o sustinuta campanie de marketing, similara celei care a avut loc anul trecut.

In 2000, campania a durat din aprilie pana in decembrie, cu o actiune focus pe litoral Marea Neagra timp de o luna si alte cateva in orasele mari ale tarii.

Campania din 2001 va avea acelasi logo - "Liberte Toujour" si consta in vanzari cu premii si sempling-uri. ?inta acestor actiuni este recastigarea consumatorilor, prin actini directe.

Consumatorii sunt in general persoane intre 19 si 35 de ani, cu precadere intre 19 si 25, studenti si lideri, in special oameni nonconformisti.

Campania din acest an, vazuta ca "o intoarcere la valorile marcii" (implicit catre radacinile franceze inerente), va avea ca motto bucuria, originalitatea, forta de caracter, autenticitatea, personalitatea, nonconformismul.

Compania are opt fabrici in Franta. Altadis Romania nu se confrunta cu probleme mari create de "piata neagra" a tigarilor, pe care o estimeaza la o valoare de 2% din totalul tigaretelor Gauloises vandute pe piata.

Aceste tigarete vin din free-shop-urile din Moldova si Slovenia, dar "nu poate fi vorba de tigarete contrafacute," apreciaza oficialii Altadis.

Importul de tigarete, desi presupune costuri ridicate si profit mic, are totusi avantajul de a comercializa doar produse ale fabricilor din Franta. "Importul reprezinta un avantaj calitativ.

Productia de tigarete in Romania este mai slaba calitativ pentru ca procesul e complex si e foarte greu ca tutunul sa-si pastreze toate calitatile," sustine Badescu.

?igaretele companiei pe piata romaneasca - un singur brand: Gauloises Blondes - intra in competitie directa cu Lucky Strike (produse de British American Tobacco).

"Avem o anumita tinuta. Marca noastra se afla imediat sub Marlboro si Kent, in sectorul "medium" si in afara de Lucky Strike concureaza cu Winston si L&M. Cota de piata pe segmentul medium este de 14%, iar la nivel total este sub 2%," a precizat Badescu.

Compania a deschis un birou de reprezentanta locala in Romania in 1997, pe o piata unde erau prezente deja marile companii din domeniu.

?igaretele Gauloises erau deja prezente pe piata, valoarea anuala a vanzarilor de atunci fiind de cca. un milion de dolari. Acum compania are 10 angajati full-time si o retea de 245 de distribuitori pe toata suprafata tarii.

Altadis a luat fiinta in urma fuziunii dintre companiile Seita (franceza) si Tabacalera (spaniola ) in 1999. Ariile de activitate sunt reprezentate de productia de tigarete (locul 1 in Spania, locul 2 in Franta si locul 3 in toata Europa de vest), trabuce (lider mondial) si sectorul logistic (se afla in topul operatorilor logistici din Europa de sud).

Compania are peste 21.000 de angajati in 35 de tari si o retea de 141.000 de puncte de vanzare in Spania, Franta si Portugalia.

Compania este listata la bursele din Paris si Madrid, iar in 1999 a avut o cifra de afaceri de 2.621 mil. de euro. ?igaretele Gauloises sunt vandute din 1910.