IDC: Anul trecut s-au vandut 92.000 de laptop-uri, dublu fata de 2004

Ziarul Financiar 15.05.2006
Numarul total de PC-uri (calculatoare de birou, mobile si servere) vandut anul trecut pe piata romaneasca a crescut cu 38,5% fata de 2004, pana la aproximativ 500.000 de unitati, marcile lansate de companiile locale dominand esalonul superior al clasamentului, patru din primi cinci jucatori fiind firme romanesti, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare IDC.

Flamingo Computers a vandut cel mai mare numar de PC-uri de pe piata locala (11,6% din numarul total de unitati), compania fiind urmata la mica distanta de HP cu o cota de 11,3% si K-Tech (Ultra Pro) cu 10,9% din numarul total de unitati vandute. Urmatoarele doua locuri sunt ocupate de Complet Electro Serv (divizia de PC-uri Altex, care vinde sub brandul Davio) cu o cota de 9,8% din numarul PC-urilor vandute si Romsoft (Depozitul de Calculatoare) cu o cota de 9,1%.

"Cu anumite exceptii, ca de exemplu cresterea foarte puternica a HP, in principal datorita proiectelor avute anul trecut, topul primelor 5 companii furnizoare de PC-uri s-a pastrat, ceea ce denota faptul ca piata locala de PC-uri nu mai este la fel de fragmentata ca acum 5 ani si ca anumite branduri locale au inceput sa se impuna", a comentat pentru ZF Laurentiu Popescu, Branch Manager al IDC Romania. Din punct de vedere al valorii PC-urilor vandute anul trecut, topul primilor cinci jucatori de pe piata locala inregistreaza unele diferente fata de cel realizat pe baza numarului de unitati vandute, primele doua locuri fiind ocupate de doua companii multinationale.

Astfel, lider este HP cu o cota de 16,8% din valoarea PC-urilor vandute anul trecut in Romania, urmat de Fujitsu Siemens, cu o cota de 10,8%. Urmatoarele pozitii sunt ocupate de Flamingo Computers (9,7%), K-Tech (7,2%) si Romsoft (6,8%).

Ca valoare a cheltuielilor, piata locala de PC-uri a crescut anul trecut cu 31,3% fata de 2004. Cheltuielile facute de intreprinderile mici si mijlocii, companiile mari si foarte mari au reprezentat aproape 50% (48,1%, mai exact) din valoarea totala a PC-urilor vandute anul trecut in Romania. Utilizatorii individuali si micii intreprinzatori detin o pondere de 37,7% din totalul banilor cheltuiti pe PC-uri anul trecut. Programele de informatizare din educatie au reprezentat 11,4% din valoarea pietei.

Cele mai multe PC-uri au fost livrate catre utilizatorii individuali si micii intreprinzatori (49,5% din numarul total de PC-uri vandute), in timp ce IMM-urile si companiile mari si foarte mari au "atras" 33,5% din numarul total de unitati livrate.

"Anul trecut au fost vandute aproximativ 92.000 de notebook-uri, ceea ce reprezinta o crestere de aproape 100% fata de 2004", a adaugat Laurentiu Popescu. "In acelasi timp, chiar daca numarul de desktop-uri a fost semnificativ mai mare in valori absolute (aproximativ 505.000), cresterea acestui segment a fost numai de 32%. Segmentul notebook-urilor a inceput sa inregistreze cresteri semnificative cu aproximativ 3 ani in urma si consideram ca si in urmatorii ani dinamica acestei piete va fi mult mai mare decat cea a desktop-urilor sau a serverelor."

Oficialul IDC spune insa ca "e prematur sa spunem ca aceste cresteri inegistrate pe piata notebook-urilor au loc in detrimentul desktop-urilor, deoarece piata din Romania nu este matura din punct de vedere al ratei penetrarii PC-urilor, care este in continuare foarte mica in comparatie cu media tarilor din UE".