Romania a intrat pe harta publicitatii de la Google
Autor:
Bogdan Pencea
18.04.2007
"Faptul ca lansam acum reprezinta o piatra de hotar pentru Romania, o dovada ca din punctul de vedere al Google exista o piata a publicitatii online interesanta si o masa critica de site-uri si utilizatori de internet", a declarat pentru Ziarul Financiar Sean Cornwell, senior european product marketing manager Google.
Prin serviciul Google sunt inserate reclame text, imagini sau video in casete de dimensiuni prestabilite pe site-urile partenere. Continutul reclamelor au legatura cu continutul de baza al site-urilor. "Poate cel mai mare avantaj este pentru micii proprietari de site-uri care nu au resurse pentru a avea oameni de vanzari si unde niciodata marci ca BMW, de exemplu, nu si-ar face reclama", spune Sean Cornwell.
Google AdSense a fost lansat pentru prima oara in Statele Unite in 2003, iar veniturile Google din publicitate au ajuns anul trecut la 10,6 miliarde de dolari.
Chestionat cu privire la o aprecierea exacta a pietei romanesti, Cornwell a precizat ca Google ofera doar cifre la nivel global.
AdSense reprezinta o platforma publicitara a companiei care plaseaza reclame pe site-urile care sunt inregistrate in sistem. Clientii Google platesc doar la numarul de accesari, iar banii sunt impartiti intre proprietarii de site-uri si Google. Proportiile exacte sunt confidentiale, dar cei care lucreaza deja cu compania cred ca se situeaza intre 50% si 60% de partea proprietarilor de site-uri. "Pot doar sa va spun ca majoritatea veniturilor ajung la publisherii de site-uri (proprietarii de site-uri -n.red.)", a declarat Sean Cornwell.
Centrul de suport pentru proprietarii de site-uri din Romania se afla la Dublin, in Irlanda, unde echipe de vorbitori de limba romana vor raspunde intrebarilor venite din Romania.
Programe de publicitate similare sunt oferite de Neogen, o companie locala, si Etarget, o companie slovaca intrata pe piata luna trecuta. Serviciul Asociati@Neogen ofera site-urilor inscrise in sistem cate 2,5 eurocenti la fiecare click al vizitatorilor sau 50% din veniturile generate doar pentru afisarea reclamelor. Sistemul Etarget functioneaza diferit, preferand sa lucreze doar cu clienti mari, site-uri cu un numar important de vizitatori.
La nivel international, principalul concurent este Yahoo!, reprezentat indirect in Romania de Media Cafe, o agentie care intermediaza reclama romaneasca pe site-urile Yahoo si pe serviciul de mesagerie instant.
Pana acum, cei mai mari beneficiari ai reclamelor in limba engleza venite de la Google au fost site-urile romanesti Softpedia.com si Soft32.com, axate pe distributia de softuri, cu venituri totale anul trecut de aproximativ un milion de euro fiecare.