"A privi prin fotografie" (III)
Autor:
Radu Toma
02.03.2007
Este adevarat, nu traim intr-o lume in care am fost programati sa avem o serie de perceptii vizuale in afara oricarui contact fizic direct (in sensul de mai sus). Insa posibilitatea unei asemenea lumi face ca excluderea imaginii din clasa reprezentarilor sa nu fie necesara: imaginea fotografica nu ne pune in contact direct cu lucruri demult disparute (cu stramosii nostri de exemplu), ci se refera la ele, precum desenele, tablourile, descrierile facute cu ajutorul cuvintelor. Precum descrierile? Da, afirma unii (Nelson Goodman intre altii). Descrierea "aceasta pipa este luminata din stanga sus" intretine acelasi raport cu referentul sau precum o fotografie ori un tablou care-l "infatiseaza": un raport conventional. Este clar ca in tablou ori in fotografie nu exista nici o pipa (amintiti-va de celebrul "Ceci n'est pas une pipe"), ci reprezentarea unei pipe, iar aceasta reprezentare, desi prezinta unele analogii vizuale cu referentul, este conventionala.
Daca in tabloul lui Magritte vedem o pipa luminata din stanga sus, lucrul se datoreaza faptului ca am fost obisnuiti sa interpretam nuanta mai deschisa a unei culori drept un efect de lumina, cum am fost obisnuiti sa interpretam figurile de pe panoul de mai jos drept reprezentarea unei intersectii de drumuri cu "sens giratoriu".