Tractorul vinde o treime din terenuri, Aro in faliment

Autori: Iulia Grosu , Mihaela Cojocariu 19.06.2006
La opt ani de la prima editie a Ziarului Financiar (16 noiembrie 1998) care anunta ca Tractorul va fi privatizata, uzina care produce mai mult pierderi decat tractoare este pe cale de fi restructurata drastic pentru a putea supravietui.

Borna care va marca finalul tranzitiei spre capitalism va fi privatizarea sau inchiderea acestei gauri negre, care consuma anual zeci de milioane de euro de la bugetul de stat.
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), actionarul majoritar al companiei, a anuntat ca va incepe la Tractorul un amplu proces de restructurare, care presupune restrangerea activitatii in cateva hale de productie si valorificarea activelor care nu contribuie la activitatea principala a firmei. Pe de alta parte, Judecatorul sindic de la Tribunalul Timis a dispus, tot la sfarsitul saptamanii trecute, declansarea procedurii de faliment a societatii Aro Campulung Muscel.
Tractorul "a reusit" ca in primul trimestru al acestui an sa aiba la fiecare euro incasat 1,14 euro pierdere, adica a avut pierderi nete de 24 mil. eur o, la o cifra de afaceri de 21 mil. euro. In 2005, compania a avut afaceri de 40 mil. euro si pierderi de 31 mil. euro.
Negocierile AVAS cu firma indiana Mahindra& Mahindra pentru privatizarea Tractorul au fost suspendate recent, in urma unor neintelegeri privind modalitatea de stergere a datoriilor companiei din Brasov, de 180 mil. euro.
Tractorul este una dintre putinele societati mari ramase in portofoliul statului, alaturi de o alta companie din Brasov, Rulmentul, si Electroputere Craiova.
Electrica, care are de recuperat 11 mil. euro de la Tractorul, a redus la sfarsitul saptamanii trecute alimentarea cu energie a uzinei pana la 8 MWh.
Saptamana viitoare AVAS si Electrica urmeaza sa stabileasca un protocol in vederea furnizarii de energie pentru Tractorul. Conducerea uzinei brasovene s-a intalnit cu consilierul primului-ministru, Alexandru Ene, cu Matei Bratianu, secretar general al Blocului National Sindical din Romania, si cu conducerea Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului.
Titu Serban, directorul general al uzinei, a precizat ca in acest moment datoriile totale ale uzinei se ridica la 180 milioane euro. Tractorul UTB are 784 de tractoare pe flux si 632 pentru export, diferenta fiind tractoare subventionate prin programele Fermierul si SAPARD.
Solutia gasita de conducerea uzinei este restrangerea activitatii si reorganizarea uzinei pe numai 35-37 de hectare din cele 137 pe care le are in prezent.
Matei Bratianu, secretar general al Blocului National Sindical din Romania, urmeaza sa se intalneasca astazi la Bucuresti cu premierul Tariceanu pentru a discuta problema uzinei. Compania are 2.400 de angajati, fata de 3.311 angajati in 2004.
Fabrica a solicitat AVAS sa ii permita sa faca un contract cu ipoteca, pentru a garanta plata datoriilor catre Electrica, dar momentan nu a primit acordul, potrivit directorului general al uzinei, Titu Serban. Tractorul are datorii la Electrica de 400 mld. lei vechi, iar totalul datoriilor la gaz ajunge la 35 mld. lei vechi.
La Aro, procedura de reorganizare judiciara la aceasta societate a fost declansata printr-o hotarare a Tribunalului Arges. Nemultumiti, fostii salariati de la Aro au cerut Inaltei Curti de Casatie si Justitie stramutarea dosarului, care a ajuns, in toamna lui 2005, la instantele din Timisoara.
De atunci, partile au depus rapoarte, contestatii si expertize, s-a cerut schimbarea administratorului judiciar si s-a depus si un plan de reorganizare a societatii.
Judecatorul sindic de la Tribunalul Timis a stabilit la termenul de joi si lichidatorul judiciar. Urmatorul termen de judecata a fost fixat pentru 14 septembrie.