Dumnezeul betivilor
Autor:
Dan Radu Stanescu
16.11.2007
Prejudecata privitoare la omul scapat de toate grijile si ferit de riscuri de indata ce a scapat la butoi, nascuta mai degraba din cazuri cu totul intamplatoare, este insotita de o imagine excesiv de binevoitoare a individului abtiguit. Cetateanul turmentat a devenit in ochii celor mai multi dintre noi singurul personaj pozitiv din cea mai faimoasa comedie a lui Caragiale, in ciuda faptului ca incurca borcanele (si paharele) si isi ineaca bunele intentii si nehotararea in diverse licori amestecate. Fata de politicienii corupti si cupizi, imorali si cinici printre care se invarte (sau se impleticeste), el pare un individ onest si dezinteresat, chiar daca trasatura sa fundamentala este iresponsabilitatea. Imi vine in minte o alta creatie literara, nu de talia Scrisorii pierdute, o schita de-a lui Bratescu-Voinesti in care doi functionari publici pornesc intr-o inspectie pe teren si se opresc pentru o mica gustare matinala la un han din drum. Cum se intampla la romani, gustarica se transforma intr-un chef de proportii, prelungit pana spre miezul noptii gratie insistentelor hangiului, interesat sa-si faca vanzare, dar si inconstientei clientilor, pentru care datoria pierde din interes pe masura ce creste numarul bunatatilor de pe masa, mai ales cel al spriturilor. Ca si Cetateanul turmentat, cei doi cheflii sunt priviti cu bunavointa si umor de catre autor, devenind obligatoriu, in perceptia cititorului, niste oameni aproape demni de stima sau cel putin de intelegere. In zilele noastre, un personaj politic mai mult tern este prezentat frecvent intr-o publicatie umoristica drept o persoana preocupata permanent de paharelul in plus, in detrimentul treburilor publice. Ei bine, in loc sa il descalifice, aceasta portretizare in culori tari umanizeaza modelul si chiar il transforma intr-un tip simpatic. Nu stiu daca exista un Dumnezeu al betivilor, dar sigur acestia isi au sustinatorii lor, mai mult sau mai putin voluntari, mai mult ori mai putin talentati.