Am putea oare trai fara fotografii?
Autori:
Autor test
,
Radu Toma
20.07.2007
Care sunt ratiunile acestei practici sociale de o atat de mare amploare? Ce a fost in mintea europenilor timp de sapte-opt decenii? Desigur, unul dintre raspunsurile plauzibile e ca europenii acestia din care descindem gaseau ca limbajul este insuficient cand e vorba sa te prezinti. Ca nu esti prezent, cu adevarat prezent, in limbaj. Intr-adevar: in ce masura sunt prezent in numele pe care il port? Patronimul, bunaoara, ma trimite la un intreg lant biologic din care penultima veriga a fost tatal meu: cine-l aude nu se gandeste in primul rand la mine, ci la acel tot din care fac parte, tot asa cum, atunci cand "vezi un copac", vezi copacul (arborele genealogic in speta) si nicidecum ramurile. In nume, in prenume nu esti cu adevarat prezent.
Ca sa fie "autentic", ca toata lumea sa stie ca, intr-adevar, eu sunt cel care m-am angajat sa fac cutare ori cutare alt lucru, nu este de ajuns ca intr-un document sa mi se mentioneze numele, ci trebuie si sa-l semnez. Semnatura este, desigur, limbaj. Imi poti descifra in ea numele, uneori si prenumele. Daca e descifrabila. Dar nu e nevoie sa fie descifrabila, caci ce conteaza la ea nu sunt literele ce-mi compun numele, nu e numele pe care se intampla sa-l port, ci felul unic in care il scriu, in care il desenez. Toata lumea poate sa citeasca, cu voce tare, propozitia "pisica e pe covoras" (propozitie celebra in mica lume a filosofilor limbajului), dar fiecare dintre noi, pronuntand-o, are un timbru particular, de neconfundat. Suntem prezenti in timbru, nu in propozitia cu pricina. Cand semnam un document, nu suntem prezenti in numele pe care il desenam, ci in desenul numelui.
Fotografia-carte de vizita este un fel de semnatura. Pe versoul ei se afla tiparit numele nostru, nume in care nu prea suntem prezenti. Prezenti, in schimb, suntem pe recto, caci numai noi putem impresiona in felul acesta placa sensibila inventata de Daguerre.