Cheque Dejeuner: Tichetele cadou reprezinta o solutie pentru cresterea vanzarilor

Autor: Mirabela Tiron 18.07.2008
Elena Pap, directorul general al Cheque Dejeuner, unul dintre primii trei jucatori de pe piata tichetelor valorice, spune ca cel mai mare potential de dezvoltare il inregistreaza tichetele cadou, a caror valoare emisa s-a dublat in primele sase luni anul acesta fata de anul trecut.
"Volumul de emisie s-a dublat in primele sase luni ale acestui an fata de aceeasi perioada de anul trecut. Una din cauze este ca salariatii din invatamant au putut primi aceste avantaje. Pe ansamblu, in 2007 valoarea emisa pentru tichetele cadou s-a ridicat la 24 de milioane de euro, estimarile pentru anul acesta fiind de 40 de milioane de euro", a spus Elena Pap.
Tichetele cadou au mai multe destinatii, respectiv de stimulare a angajatilor, de marketing si publicitate. Val orile nominale ale tichetelor cadou sunt cuprinse intre 10 si 50 de lei, iar societatile pot acorda unui beneficiar sume foarte variate, de la zeci pana la sute de lei.
Elena Pap estimeaza o evolutie continua a pietei de tichete cadou, mai ales ca aceasta are foarte multe domenii de aplicare ce nu au fost inca exploatate in Romania, asa cum se intampla in alte tari.
Piata totala a tichetelor cadou s-a ridicat in 2007 la aproximativ 130 de milioane de euro, dupa cum apreciaza directorul general Cheque Dejeuner.
Pentru companii aceste tichete sunt deductibile fiscal, iar pentru salariati sunt neimpozabile, daca sunt acordate in preajma sarbatorilor de Craciun, Paste, 8 Martie sau
1 Iunie si in limita stabilita de legislatia in vigoare. Beneficiarii pot fi propriii angajati sau clientii tinta ai unei promotii (beneficiari externi) la care premiile sunt in tichete cadou. De aceea, pentru tichetele cadou cuantificarea pietei se face in functie de valoarea tichetelor emise si nu de numarul de utilizatori.
In cazul tichetelor de masa, a caror piata a ajuns la maturitate, cresterea se realizeaza intr-un ritm mai redus.
"Tichetele de masa reprezinta o piata ajunsa la maturitate, cresterea pe care o inregistreaza fiind mai lenta. O crestere importanta a volumului total de emisie ar putea fi adusa de accesul la aceste avantaje al institutiilor din domeniul bugetar", a mentionat ea.
Anul acesta valoarea tichetelor de masa emise de Cheque Dejeuner se va ridica la 350 de milioane de euro, mai mult cu 40% fata de anul trecut. Tichetele de masa au reprezentat anul trecut aproximativ 87% din volumul de tichete emise de companie.
"Piata totala a tichetelor de masa ca valoare reprezinta 1,4 mld. euro, avand aproximativ 2,5 milioane de utilizatori", apreciaza Pap.
Un alt produs reglemetat in acelasi an cu tichetul cadou, sfarsitul lui 2006, este tichetul de cresa. Tichetele de cresa continua sa aiba o pondere scazuta, sub 1%, in volumul total de tichete al companiei. "Conditiile de dezvoltare nu sunt aceleasi ca in strainatate. Aceste tichete nu au penetrarea pe care o dorim pe piata romaneasca din cauza faptului ca reteaua de crese si gradinite private este redusa, iar locurile in cele din stat sunt limitate", a spus ea. Elena Pap a mai adaugat ca in urmatorii trei ani piata tichetelor de cresa ar putea ajunge la o pondere semnificativa de 2%-3% in volumul total de emitere al companiei.
Elena Pap considera ca piata romaneasca a tichetelor valorice este mai atipica si ca a "ars" mai repede etapele. "Astfel, numarul de beneficiari de tichete de masa din Romania este de circa 50% din totalul salariatilor in 10 ani, valoare comparabila cu cea din Franta, unde produsul exista de peste 40 de ani", a spus ea.
Directorul Cheque Dejeuner a mai adaugat ca in ceea ce priveste aparitia altor produse cu facilitati fiscale trebuie sa existe un cadru legislativ favorabil dispus de nevoile si pregatirea pietei locale.
"Deschiderea pentru tichete de masa este foarte mare pe piata romaneasca. Ungaria foloseste deja tichetul transport, tichetul informatica (internet si echipamente IT) sau tichetul scolar, in timp ce Franta acorda avantaje sociale salariatilor pentru achizitionarea de carti, muzica, participarea la evenimente culturale, asistenta la domiciliu. Deci paleta de tichete este foarte mare, spre deosebire de Romania", a declarat ea.
Unul din tichetele cu mare potential care ar putea fi adus pe piata romaneasca este tichetul de vacanta. "Ponderea la care ar putea ajunge pe termen lung este de 25% din volumul de emisie", a spus Pap.
Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 10 milioane de euro si estimeaza pentru anul acesta 14 milioane de euro. "Cresterea se explica prin numarul de clienti noi atrasi si prin volumele emise de tichete. Profitul net a fost anul trecut de 2 mil. euro, iar anul acesta ne asteptam la 3,5 mil. euro", a spus ea.
Numarul utilizatorilor de tichete va ajunge anul acesta la peste 600.000 de persoane, fata de 450.000 anul trecut, ceea ce le asigura o cota de piata de 20%, potrivit directorului general al companiei.
Pe ansamblu, valoarea tichetelor emise de companie anul trecut a fost de circa 275 de milioane de euro, iar anul acesta se asteapta o valoare de aproximativ 390 de milioane de euro.
Compania are un numar de 150 de angajati si intentioneaza sa mai recruteze personal daca se va lansa tichetul de vacanta pe piata. Printre cei mai cunoscuti clienti ai Cheque Dejeuner Romania se numara Petrom, CFR cu toate structurile sale, Mittal Steel.
Piata tichetelor de masa este controlata la momentul actual, in proportie de 95%, de trei mari jucatori, Accor Services, Sodexho, Cheque Dejeuner, restul pietei fiind divizat intre emitenti locali.