Piata farmaceutica si-a diminuat de sase ori ritmul de crestere
Autor:
Ioana David
23.05.2008
Cresterea mai puternica raportata la nivelul medicamentelor cu prescriptie se datoreaza faptului ca o pondere importanta o au produsele incluse in programele nationale care au un buget stabilit anual si care nu poate fluctua.
Aici intra o mare parte dintre medicamentele originale, iar cresterile se regasesc in afacerile producatorilor.
Astfel, jucatori precum Novartis, Servier, Bayer Healthcare, Schering Plough, AstraZeneca sau Johnson&Johnson au cresteri mult superioare pietei. "Ca urmare a absorbtiei deprecierii monedei locale din ultima parte a anului trecut, care a antrenat o presiune suplimentara pe circuitele comerciale, in special, la nivelul distributiei, perspectivele de crestere pentru 2008 sunt mai modeste decat rezultatul din 2007. Estimam o crestere a pietei totale pentru 2008 de 5-10%, piata ramanand sensibila la evolutia cursului de schimb, cat si la masurile de reglementare, respectiv noua lista de medicamente compensate", spun reprezentantii Cegedim.
Parerea este impartasita si de Marius Chereches de la Ozone. "Nu ma astept la o revenire spectaculoasa a pietei in cea de-a doua decada a anului pentru ca suntem intr-un an electoral, iar aceste cresteri nu dau bine intr-o astfel de perioada. Estimez un avans de peste 10% anul acesta", a spus Marius Chereches, group business development and supply chain director al Ozone.
La nivelul topului principalilor jucatori, liderul pietei se mentine compania britanica GlaxoSmithKline, care a continuat sa piarda cota de piata.
Pozitia secunda a clasamentului a fost preluata de grupul elvetian Novartis care a detronat rivalul Hoffmann La Roche care a trecut pe locul trei.
Pe locul patru se afla Sanofi-Aventis, iar pe cinci Servier.
Cegedim recomanda pentru analiza pietei farmaceutice, intervalul de un an care s-a incheiat in luna martie, perioada in care vanzarile de medicamente au crescut cu 6,1% pana la 6,2 mld. lei. Datele prezentate de Cegedim estimeaza iesirile de produse din farmacii catre pacienti.