Actori si experti
Autor:
Adrian Mihalache
25.04.2008
Profesorul Thomas Kuczynski, editor si exeget al lui Karl Marx, este respins de lumea academica. Grupul Rimini Protokoll l-a invitat, ca expert, sa tina o prelegere in cadrul unui spectacol intitulat Marx. Capitalul. Volumul I. Desigur, profesorul incepe prin a tine un curs, dar realizatorii il dirijeaza cu tact, invatandu-l cum sa introduca efecte de scena, accente ludice, cum sa interactioneze cu publicul. Intamplarea face ca venerabilul conferentiar are o barba si o tinuta foarte "marxiste", iar entuziasmul sau pentru subiect este atat de viu, incat pare ca-l ascultam pe insusi Marx. Spectatorii primesc cate un exemplar din Capitalul, sunt pusi sa consulte anumite pagini, sa citeasca fragmente cu glas tare. Scena este garnisita cu standuri pline de lucrarile lui Marx, in diferite editii. La festivitatea de premiere, impreuna cu grupul a venit, printre altii, si Thomas Kuczynski. L-am intrebat daca aparitia pe scena, intr-o ipostaza "neserioasa", nu a avut efecte negative asupra imaginii sale de om de stiinta. Mi-a raspuns cu umor ca, de vreme ce toate universitatile l-au respins, se simte liber sa faca orice-i trece prin cap. De fapt, universitarii ar trebui adusi in corpore la un asemenea spectacol, pentru a invata cum un curs poate deveni viu, atragator, pasionant ca o piesa de teatru. Oamenii de teatru, la randul lor, mai ales cei interesati doar de formele teatrale pure, au de invatat cum un spectacol castiga atunci cand, incercand sa fie mai mult decat un simplu joc, abordeaza o tema substantiala.
Inchiderea companiei Sabena a inspirat grupului un spectacol in care se speculeaza inteligent dimensiunile teatrale ale unor evenimente ce tin de cultura de intreprindere, cum ar fi prezentarile manageriale, seminariile cu membrii unei companii, intalnirile de lucru. Spectacolul Memopark, prezentat la festivitatea de premiere, porneste de la preocuparile unor amatori pasionati care, ajunsi la... intelepciunea copiilor, construiesc trenuri electrice miniaturale, ce strabat peisaje reconstituite cu minutie. Punand in scena o astfel de instalatie, manevrata chiar de expertii care au creat-o, dramaturgii reconstituie nu doar un traseu, ci istoria unor locuri, memoria lor culturala, prezentul si perspectivele unui teritoriu pe care experienta umana il civilizeaza, il transforma, dar il si ameninta.
Iata ca teatrul, in "noua sa realitate", dupa ce a renuntat la autor, preferand regizorul-dramaturg, renunta acum si la actori, punandu-i in loc pe "experti". Un frustrat, pana la urma, acest expert, caci nu poate juca pe nimeni altcineva decat pe sine insusi. Un actor este o entitate reutilizabila, un expert este omul unui singur rol, pe care-l joaca pe scena o data in viata. Pentru teatru, el este un element de unica folosinta. Asteptam, in viitor, ca premiul Noilor Realitati Teatrale sa fie acordat acelui regizor-dramaturg care va lichida nu numai actorul, ci si publicul, continuand sa faca spectacole cu "experti", pentru experti.