Gerard O'Donovan: Mai aveti de asteptat intre 2 si 5 ani pana sa intelegeti coachingul

Autor: Liviu Florea 17.03.2008
A facut primul milion de lire sterline vanzand asigurari, iar apoi a intrat pe coaching. A consiliat mai multi manageri americani in timpul crizei subprime si este de parere ca un conducator ideal ar trebui sa serveasca intereselor celorlalti.

Piata de coaching din Romania se afla intr-un stadiu incipient si trebuie sa treaca o perioada cuprinsa intre doi si cinci ani pana sa inceapa cu adevarat sa se dezvolte, iar oamenii sa inteleaga in profunzime notiunea de coach, apreciaza britanicul Gerard O'Donovan, presedinte al Institutului European de Coaching, care a fost recent la Bucuresti.
"Am fost doar de trei ori in Romania, dar pot sa spun ca lucrurile merg din ce in ce mai bine in directia coachingului. Chiar daca piata romaneasca de profil nu are o istorie relevanta, oamenii de aici sunt dispusi sa invete si sunt receptivi la tot ce e nou. Spre deosebire de alte tari, am observat ca romanii pun extrem de multe intrebari, cea ce este foarte bine, pentru ca in final obtin raspunsurile scontate", a declarat pentru ZF O'Donovan.
Gerard O'Donovan (50 de ani) nu este doar fondator si CEO al scolii de coaching Noble Manhattan Group si presedinte al Institutului European de Coaching (ECI), ci si un adevarat om de business.
A facut primul milion de lire sterline vanzand asigurari, iar apoi a ales sa se concentreze pe coaching.
"Desi am mai multe joburi, imi fac timp pentru fiecare dintre ele. Incerc, pe cat posibil, sa lucrez in etape. In decursul unui an, in lunile aprilie, august si decembrie imi iau liber de la serviciu. In aceste trei luni, fie aleg sa plec in concediu, fie imi petrec timpul alaturi de familie. Am trei baieti si uneori aleg sa le dedic in intregime dupa-amiezile mele", spune O'Donovan. Pe langa coaching, mai are doua businessuri, dar este discret cand vine vorba de detalii.
Chiar daca coachingul este un teren virgin pentru majoritatea romanilor, autohtonii care practica activitatea de coaching sunt, in opinia lui O'Donovan, la fel de competenti si de abilitati ca un coach din Marea Britanie, Germania sau Spania. "Dupa ce vor trece acesti 2-5 ani, coachingul va fi perceput ca un lucru normal in peisajul romanesc si sunt convins ca Romania are un viitor fantastic din acest punct de vedere", crede O'Donovan.
In prezent, multi executivi care lucreaza in Romania percep coachingul ca pe o lupta corp la corp cu cel caruia ii solicita serviciile. Un coach nu este nici trainer, nici consultant de management si nici pshiholog. "Un coach este mai mult decat atat. Sarcina unui coach este sa il determine pe client sa sape adanc in interiorul sau si sa gaseasca raspunsul potrivit la intrebarile sale", afirma O'Donovan. In viziunea lui O'Donovan, un coach detine rolul unui mediator, fiind o persoana care trebuie sa fie extrem de incantata atunci cand i se pun intrebari.
Pentru un coach nu exista intrebari idioate, pentru ca interogatiile, chiar si cele banale, semnifica dorinta clientului de a invata.
Un coach profesionist, pe langa faptul ca trebuie sa cunoasca un numar cat mai mare din metodele internationale, nu trebuie sa judece oamenii, sa ofere directii sau sa detina raspunsuri.
In timpul crizei creditelor ipotecare subprime care a dinamitat atat Statele Unite ale Americii, cat si mediul financiar international, Gerard O'Donovan a lucrat cu diversi manageri americani.
"Dupa izbucnirea crizei subprime managerii americani erau furiosi, speriati si extrem de frustrati. I-am ajutat aratandu-le ce putere avem noi, ca oameni, in interiorul nostru, chiar daca de multe ori nu constientizam acest lucru. Executivii americani vedeau doar suprafata inspaimantatoare a lucrurilor, dar au reusit sa priveasca dincolo de partea negativa a situatiei", spune O'Donovan.

Cel mai greu este sa lucrezi cu un CEO
Pentru un coach este mult mai dificil sa lucreze cu un CEO sau cu un senior manager, decat sa formeze un viitor coach. In unele companii, unii dintre senior manageri percep coachingul ca pe un lucru benefic si constientizeaza ca managerii aflati in subordinea lor trebuie sa urmeze astfel, dar nu constientizeaza ca si ei au nevoie de coaching.
"Intr-o companie, la fel ca intr-o casa, daca vrei sa faci curat pe scari, trebuie sa incepi sa maturi de sus in jos, nu invers. Cele mai bune companii sunt cele in care top managerii vor spune ca vor urma cursuri de coaching, dand astfel un exemplu celorlalti angajati", subliniaza presedintele ECI.
Pentru un coach nu conteaza nationalitatea managerului sau a presedintelui de companie care ii solicita serviciie, indiferent de obiceiurile sau de cultura specifica fiecarui popor. "Fundamental, toti suntem la fel. Toti vrem sa ne simtim iubiti, sa avem succes material sau profesional sau sa fim respectati", afirma O'Donovan.
Britanicul este de parere ca un conducator ideal ar trebui sa serveasca intereselor celorlalti. Un lider trebuie sa priceapa ca, indiferent de ceea ce isi doreste, trebuie sa le arate subordonatilor ca ii pasa. Nu doar in exterior, ci si in interior.
"Conducatorii se tem adesea de faptul ca oamenii aflati mai jos pe scara ierarhica ar putea sa ajunga sa le ia locul intr-o buna zi, dar nu e in regula sa gandeasca asa. Un bun lider este cel care transmite o parte din puterea sa angajatilor. Mai mult, o orgnizatie nu ar trebui sa aiba un singur lider. In opinia mea, fiecare angajat al unei companii ar trebui sa fie pregatit pentru a deveni un lider intr-o buna zi. Asta pentru ca fiecare dintre noi poate juca rolul unui lider in segmentul sau de activitate."


Cresterea salariala nu trebuie sa fie singurul mod de fidelizare a angajatului roman

Din postura unui coach care calatoreste in toate colturile lumii, O'Donovan a observat ca managerii aleg sa-si retina angajatii in companie prin oferirea unor salarii, care cresc foarte mult in intervale scurte de timp. "Am observat ca asta se intampla si in Romania, din cauza deficitului de oameni competenti, dar si a extinderii rapide a companiilor".
Presedintele ECI apreciaza insa ca retentia angajatilor doar prin intermediul unor majorari salariale repetate va avea efect doar pe termen scurt.
Pe termen lung, in viata angajatului din Romania vor incepe sa primeze alte aspecte, cum ar fi satisfactia locului de munca sau recunoasterea meritelor fiecaruia.